قصة الرسام
ان شاء الله هتعجبكم إللى هيقروا

أنا إنسان فقير المشاعر و الاحساس أنا البارد فى كلام و المتسفز لما تستفزه ،
أنا الفاشل فى حل مشاكله و البرنس فى حل مشاكل ..غيره....أنا إللى مبيعرفش يتكلم غير مع نفسه أنا إللى ديما بقدر الناس والناس مبتقدرنيش أنا اللى نفسى الاقى الشخص اللى يفهمنى من قبل ما اكمل الكلمه ...مشاكل غيرى بشيل همها اكتر من مشاكلى أنا اللى بتجنن وقت ما الناس بتحاول تعقل أنا اللى مش فاهم نفسه ولا فاهم حتى تصرفاته و نتيجتها عليه
أنا إللى ماشى عكس الطبيعه و عكس الناس ، انا اللى مش مش فارق معاه تفضلوا و لا تبعدوا ، انا اللى بيبعد عنك و فى نفس الوقت قريب منك.أنا اللى مش مبيعرفش يوصف احساسه لو بيحبك و أنا اللى بيجرح بالكلام لو ضايقته و أنا اللى بيعمل نفسه مش فاهم مع إنه فاهم كل حاجه حواليه.أنا إللى اتقتل ولسه عايش أنا الميت إللى لسه بيتنفس أنا اللى كل حاجه فيه ماتت وبيتحرك أنا إللى تاه فى عز الزحمه وأنا اللى بيتكلم وهو ساكت أنا الانسان إللى تاه وسط كلامهم أنا اللى مش لاقى نفسه معاكم أنا اللى مش فاكر ولا كلمه من كلامكم أنا إللى بيحاول يلملم اللى اتكسر بسببكم انا حد فاشل فى تجاربه و قربه من ناس متستاهلش أنا اللى بدور على اى حاجه تخلينى اطلع من اللى انا فيه أنا اللى بيضحك و فى عز تكشيرته
ممكن ترسمنى؟ قولتلها حاضر قريب هرسمك " زهقت أنا كل شويا واحده تحكها وتقولى ارسمنى " هى دى موهبه ولا لعنه اتلعنت بيها...أنا الرسام إللى بيرسم اى شخص ، عندى موهبه وميزه مش عند كل الناس
موهبتى هى احساسى فى رسم الاشخاص و الطبيعه بأدق بملامحها و تفاصيلها صحيح الكل ممكن يرسم بس مش الكل موهوب ، الرسم دلوقتى بقى فى مدارس ناس بيتعلموا فيها لكن الرسم قبل ما يكون تعليم الرسم موهبه و إحساس
موهبه الرسم فيا من صغرى متعلمتش و لا حد قالى ارسم ازاى ومن وانا طفل وانا برسم وديما اهلى كانوا وافقين ورايا بيشجعونى اكمل فى طريقى الرسام هو اللى لما تشوف صورة راسمها توقف قدامها اكتر من 10 دقايق تبص ليها
مش مستوعب ازاى رسم الصورة دى و زى موهوب كده الرسم بالنسبالى احساس إنى ازاى اطلع احساسى على ورقه
ارسم شخص بتفاصيله بنظرة عيونه احط احساسى فى الصورة بطريقه تستفزك من جمالها

المشكله إن فى كمية بنات بتتدلق عليا عشان بعرف ارسم كل شويا واحده تقولى ممكن ترسمنى لدرجه إنى اتخنقت ومبقتش برسم ولو رسمت مبقولش عندى موهبه مختلف جداً إن ممكن ارسمك فى اقل من 10 دقايق و انت واقف ، لو دخلت اوضتى هتلاقينى راسم كل اللى بحبهم و معلق صورهم ع الحيطه الاوضه بتاعتى عباره عن متحف من الرسم متحف فيه كل الناس اللى بحبها
من ممثلين و اشخاص و حتى الانسانه اللى حبيتها مرسومه...فى يوم من الايام قررت اغير ديكور الاوضه جيبت الوان و فرشة الرسم و رسمت ع الجدران اشكال و اشخاص وفضلت سهران وخلصتها ولحد ما امى شافتها
شافتها بعد ما خلصت و اتبهرت و كانت عاوزانى اعمل فى البيت كله كده وطبعا بقى بيجيلى زباين عاوزانى اعمل ليهم فى بيوتهم كدهانا كنت رافض الفكره لان انا شايف ان الرسم صحيح ممكن يبقى باب لأكل العيش بس انا برسم عشان عاوز ارسم مش برسم عشان عاوز فلوس
كنت فى متحف اسمه "متحف الرسام" المتحف ده فيه ادوات كل الراسامين القدام من فرش و اعمال و ديسكات و متعلقات خاصه بالرسم..كنت لما بروح المتحف اوقف قدام فرشه رسم مبهور بيها لون الفرشه دهبى من جمالها كان نفسى يبقى عندى واحده زيها تبقى بتعتى انا ، ملكى أنا. و بعدها بفتره طلعت رحله روحنا غابه كنا مجموعه من الشباب فكنت بحب اوى اقعد قدام منظر و ارسمه او اشوف غزال و ارسمه و شكل الطيبعه حتى كنتى برسم نفسى مع انى مكنتش واقف اصلا فى الرسمه كانت معايا واحده غلسه كل شويا تقولى ايه ده؟ ممكن ترسمنى ؟ ها ؟ ممكن؟ بتحرجنى ، فقولتلها طيب بس مش دلوقتى و لما جه الليل علينا قالو نتمشى كلنا فى الغابه و اتمشينا بالكشافات بليل و احنا ماشيين توهنا عن بعض
مكنتش عارف اروح فين سمعت حد بينادى فضلت ماشى ورا الصوت لقيتها هى البنت الغلسه بتقولى إحنا توهنا؟ قولتلها لا والله حضرتك لسه عارفه ؟ ما احنا فعلا توهنا و فضلنا ماشين انا وهى جنب بعض كل شوبا تمسك فى هدومى اقولها مالك؟ تقولى اصل سمعت صوت حاجه كده غريبه قولتلها لاء مفيش اصوات انتى اللى جبانه .. وتوهنا خالص عن مسارنا وبقينا مش عارفين نروح فين قولتلها بصى بقى عشان نبقى على نور من الاول الاكل و المايه اللى معانا منحاولش نخلصهم عشان منعرفش هنطلع من الغابه دى امتى قالتلى ماشى اتفقنا و كل شويا تمسك فيا ، يابت ارحمى امى تقولى فيه ايه؟ مش انت راجل؟ قولتلها اه زفت قالتلى خلاص تحمينى قولتلها انا مبحميش الناس الغلسه اللى زيك بصيت ليا و وفضلت تعيط


قولت اه واخد بالى قالت انت ليه مش طايقنى قولتلها انا اصلا مش طايق نفسى قالت لاء بجد غلس و رخم قولتلها وايه الجديد ما دا معروف عنى وبعد ما فضلنا فى البحيره شويا طلعنا ننشف هدومنا قالتلى لف شوك عشان هنشف هدومى قولتلها طيب و بعد ما عصرت هدومها قالت خلاص بص قالت مش هتعصر هدومك قولتلها لاء الشمس هتنشفها عليا وبعدين الجو حر فعادى يعنى قالت طيب وطول ماهى ماشيه جنبى عماله تتغابه بأفكار زيها قولتلها يابنتى بطلى غباء
انت متفكريش إنتى تسبينى انا افكر إنتى هتودينا فى داهيه ازاى يعنى كل واحد يروح فى نحيه و يدور ها ؟
افرضى توهنا؟ قالت تصدق انت صح قولتلها ابوس ايدك بقى تبطلى تفكرى قالت بوس؟ عشان مفكرش قولتلها يلا يابت ابوس مين انتى هبله ومع تالت يوم لينا حسيت بحاجه نحيتها مش عارف حب او اعجاب او حابب جنونها او هبلها و غبائها مش عارف تصرفتها بتعجبنى رغم إنها غبيه جداً
رغم إنها غبيه و هبله الا إن تصرفاتها و ملامح وشها و تفاصيلها وهى قاعده و هى ماشيه كل حاجه فيها بتعجبنى مش عارف مبسوط بيها وخلاص واحنا ماشين فى طريقنا شوفت تعبان بيقرب منها ضربته بالعصايه و هرب بصيت ليا وقالت فى ايه؟ قولتلها بصى كده شوفى اللى بيهرب هناك ده لما شافت التعبان قعدت تصوت قولتلها خلاص مشى مشى يابقره مشى وفضلت تصرخ يابنتى والله مشى خلاص و مسكت فيا وقربت منى وحطت راسها على صدرى وقالت ربنا يخليك ليا أنا اسفه ، اول ما سمعت الكلمه دى حاجات جوايا اتحركت حاجات كانت مدفونه رجعت للحياه من تانى
انا كنت دافن احساسى و كل حاجه جوايا عشان مقربش و لا حد يقرب و فى لحظه تيجى تفتح كل بيبان قلبى و تدخل تسكن فيه كده عادى طب ليه كده؟ لحد ما جه اليوم وقالت ليا فيه انا بحبك اوى سمعت الكلمه اكنها اجراس بترن فى ودنى محستش بنفسى وهى بتقولها محستش بأى حاجه قالتلى انا مش عارفه من غيرك كان هيحصلى ايه يمكن قابلنا بعض عشان نتعلم من بعض قولتلها وانا معملتش حاجه عشان تتعلمى منى وبعد ما كنت بتنام بعيد عنى بقت بتحط راسها على رجلى و تنام و افضل صاحى حارس ليها عشان مفيش حاجه تقرب منها من حبى وخوفى عليها...ساعات بيجيى شخص يفتح قلبك ويقعد فيه غصب عنك وغصب عن اى حاجه كنت محددها غصب عن اى حدود كنت حاطتها فى حياتك الشخص اللى بيدخل حياتك من غير ما يستأذذن هو فعلاً الشخص اللى بتحبه بجد و هو اللى سلمت نفسك ليه و هو الوحيد اللى معاه مفتاحكبقيت كل يوم عن يوم بحبها اكتر و كل يوم عن يوم هى تخلينى اقربلها اكتر و من كلامها اللى بتقوله ليا خلتنى اتعلق بيها اكتر و اكتر و اكتر

و مع الوقت حسيت إن بجد مش هقدر اعيش من غيرها لحد ما قالت ليا انا مش عاوزاك تبعد عنى انا خايفه اضيع لوحدى خايفه اتوه وانت مش معايا كنت بقرب و بمسك اديها و اقولها متخافيش انا جنبك اهو هروح فين يعنى؟ قالت متسبنيش وخلاص خليك قريب منى متبعدنيش عنك ابداً كلامها كان بنسبالى الحاجه الوحيده اللى بتدينى دافع اقاوم عشانها مهما كانت لإنها فعلاً كانت الحاجه الوحيده اللى مصبرانى ع اللى انا فيه و احنا ماشين لاقينا طياره بتطير فوقنا فضلنا نشاور لحد ما خدوا بالهم و نزلو ياخدونا واحنا راجعين لأهلنا ببص ليها وهى مبسوطه وفرحانه و انا مضايق و حزين خايف مشوفهاش تانى خايف ده يكون اخر يوم ليا اشوفها فيه خايف بجد معرفش اوصلها خايف من كل حاجه بتبعدنى عنها
لو كنت اعرف إن اليوم ده هيجيى كنت فضلت اتوه فيها و اتوه معاها عشان محدش يلاقينا و نعيش حياتنا مع بعض مش مهم هنعيشها فين بس مع بعض ولما نزلنا من الطياره لقيتها بتجرى على حد وبتحضنه وهو جه يسلم عليا ويشكرنى وعرفتنى عليه وقالتله ده اللى انقذنى وقالت ليا وده حبيبى ... بصيت ليها و بحاول ابتسم و بقول جوايا هو مين اللى حبيبها ؟ مسكت اديها وقولتلها ممكن ثانيه عاوزك فى كلمه لوحدنا ممكن؟ قالت ماشى تعالى
فبقولها مين اللى حبيبك انا ولا هو؟ بصيت ليا وبتستغرب من كلامى قالت هو إنت بتحبنى؟ قولتلها و هو انتى مش بتحبينى زى ما بحبك ولا ايه؟ مش انتى قولتى ليا بحبك ؟ وربنا يخليك ليا ؟ قالت انا قولت كده عشان بحبك يعنى مش حب اتنين بيحبوا بعض ده احساس حلو مش اكتر والله وقفت قدامها مش مصدق نفسى لثوانى و ملامحى مش عارفه تثبت على حاجه و فى لحظه ضحكت فى وشها بكل برود وبضحك بصوت عالى و بقولها :
قولتلها ايه يابنتى انتى صدقتى انا كنت بهزر معاكى احبك ايه بس المهم إنتى هتعملى ايه دلوقتى؟ قالت يانهار اسود انا خوفت لتكون حبتنى بجد... ضحكت فى وشها وقولتلها لا لاء انا ماليش فى الحب اصلا انا كنت بعمل معاكى كده عشان كنتى تايهه و صعبانه عليا وكده ، متكبريش الموضوع قالت ادينى رقمك اديتها رقمى غلط و بعد ما هى مشيت ،مشيت أنا كمان حطيت ايدى فى جيبوى و حاطت وشى فى الارض اتعلقت بشخص مش ليا اديتلها ضهرى و انا ماسك نفسى بلف ابص عليها لأخر مره ،
شايفها ماسكه ايد حبيبها و ماشيه و بتبص عليا وبتشاور بأديها ابتسمت وشاورت انا كمان ببص لأديها اللى كانت ماسكه فى ايدى طول ماكنا تايهين ببص على قميصى اللى لسه معكوك طين من اديها ببص على كل حاجه لمستها فيا ومشيت خدت كل حاجه و هى ماشيه خدت ذكرياتى و احساسى خدت ضحكتى و فرحتى خدت الامل و خدنى انا معاها ، خدت روحى ، خدتنى من نفسى رجعت البيت قعدت ارسم اشكال واشخاص معرفهاش بتكلم معاها من الملل و الزهق و الخنقه اللى انا فيها حبيت حد مش ليا بس انا مش غلطان ...○`
ترجعوا تعلقونا بيكم و بكلامكم و تصرفاتكم معانا و تخلونا منقدرش نستغنى عنكم و فى الاخر لما نصارحكم تقولو إحنا مالناش ذنب إنك حبيتنا ! خليتونا نتعلق بيكم ليه؟ لما إنتو عارفين إنكم ماشين خليتونا نحبكم ليه لما إنتو مش بتحبونا ، ليه قولتو كلام مش حاسينه وعلقتونا بيكم ، ليه؟ حاول تخلي بالك من كلامك معانا حاول تقدر الناس اللى قدامك لإن من كلمه ممكن تقولها و إنت مش قاصد تعلق بيك شخص كان رافض انه يحب اساساً إنتو بتصرفاتكم و افعالكم معانا بتعلقونا بيكم و إنتو مش حاسين اعمل حساب الكلمه الحلوه بين ، علاقتك بيا عرفنى أنا ابقى بالنسبالك ايه ؟
أنا رافض اتعلق بيك و تسبينى وتمشى لتفضل معايا لتفضل بعيد متبقوش بين البنين و تسيبونا محتارين لعارفين نقرب و لا عارفين بعد ..رجعت لحياتى القديمه رجعت متعلق بشخص مش عارف انساه كل حاجه بتفكرنى بيه كل كلمه بتتقال قدامى بتفكرنى بموقف حصل معاه رجعت كاره حياتى و كاره الناس رجعت مش عارف هشفى امتى من المرض ده مش عارف امتى هرجع إنسان طبيعى بارد فى مشاعره و متجاهل للى حواليه ياريتنى ما عرفتك ولا حتى كنت قابلتك يارتنى ماشوفتك كان زمان هيبقى حالى احسن بكتير من دلوقتى كنت على الاقل هعيش حياتى زى الناس أنا اللى غلطان مش إنت ، أنا اللى فتحت قلبى ليك و قولتلك ادخل ،

انا السبب فى كل اللى حصلى لإنى فعلاً مبتعلمش ، أنا اللى غلطان مش إنت رجعت ارسم تانى ارسم الناس ، جمال الطبيعه ارسم كل حاجه عشان انسى كل حاجه ، فعلاً كنت بحبها رجعت لحياتى الطبيعيه لكن للأسف
و كل ما اجى ارسم الاقينى سرحت فى الرسم و رسمتها ابص للرسمه امسكها اقطعها مليون حته و ارميها ، إنتى عاوزه منى ايه؟؟؟ ابعدى عن دماغ امى فكيرى مش راضى يبطل تفكير فيها و عقلى بيقلب فى ذكرياتى معاها و قلبى بيدق على كل لحظه عشتها معاها ، انا اتعلقت بيها و هى عايشه حياتها.
هروبى من حياتى من كل حاجه مش نافع ، بحاول ابعد عن نفسى لكن هبعد عن مين ده أنا؟ ، حياتى تاهت , ده حتى التعب تعب من تعبى...سيبونى بقى كفايا انا اخدت بما فيه الكفايا ، ابعدوا عنى بذكرياتكم , ابعدوا كفايا أنا تعبت بسببكم أنا بنزف من جوايا إنتو قتلتونى بكلامكم أنا اتجمد من جوايا ، أنا عامل زى السكينه اللى فضلتوا تسينوا فيها بكلامكم لحد ما بقيت بدبح نفسى بيها إنتو قتلتونى بقربكم و بعدكم. أصل أنا بس إللى بيتألم , أصل أنا إللى من اخطائه مش بيتعلم ، أصل أنا اللى برفع رايه قلبى بكل سهوله و بسلم , أنا إللى غلطان مش إنتوا.خليكوا بعيد متقربوش خلونى الحق الملم نفسى قبل الجرح الجديد , خلونى اشيل نفسى جوايا واجرى بيها بعيد ، بلاش تقربوا دلوقتى استنوا شويا...

خلصت القصه و شكراً للى تابعوا معايا ياريت تقولوا رايكم وتدعمونا
موهبتى هى احساسى فى رسم الاشخاص و الطبيعه بأدق بملامحها و تفاصيلها صحيح الكل ممكن يرسم بس مش الكل موهوب ، الرسم دلوقتى بقى فى مدارس ناس بيتعلموا فيها لكن الرسم قبل ما يكون تعليم الرسم موهبه و إحساس
موهبه الرسم فيا من صغرى متعلمتش و لا حد قالى ارسم ازاى ومن وانا طفل وانا برسم وديما اهلى كانوا وافقين ورايا بيشجعونى اكمل فى طريقى الرسام هو اللى لما تشوف صورة راسمها توقف قدامها اكتر من 10 دقايق تبص ليها
مش مستوعب ازاى رسم الصورة دى و زى موهوب كده الرسم بالنسبالى احساس إنى ازاى اطلع احساسى على ورقه
ارسم شخص بتفاصيله بنظرة عيونه احط احساسى فى الصورة بطريقه تستفزك من جمالها

المشكله إن فى كمية بنات بتتدلق عليا عشان بعرف ارسم كل شويا واحده تقولى ممكن ترسمنى لدرجه إنى اتخنقت ومبقتش برسم ولو رسمت مبقولش عندى موهبه مختلف جداً إن ممكن ارسمك فى اقل من 10 دقايق و انت واقف ، لو دخلت اوضتى هتلاقينى راسم كل اللى بحبهم و معلق صورهم ع الحيطه الاوضه بتاعتى عباره عن متحف من الرسم متحف فيه كل الناس اللى بحبها
من ممثلين و اشخاص و حتى الانسانه اللى حبيتها مرسومه...فى يوم من الايام قررت اغير ديكور الاوضه جيبت الوان و فرشة الرسم و رسمت ع الجدران اشكال و اشخاص وفضلت سهران وخلصتها ولحد ما امى شافتها
شافتها بعد ما خلصت و اتبهرت و كانت عاوزانى اعمل فى البيت كله كده وطبعا بقى بيجيلى زباين عاوزانى اعمل ليهم فى بيوتهم كدهانا كنت رافض الفكره لان انا شايف ان الرسم صحيح ممكن يبقى باب لأكل العيش بس انا برسم عشان عاوز ارسم مش برسم عشان عاوز فلوس
كنت فى متحف اسمه "متحف الرسام" المتحف ده فيه ادوات كل الراسامين القدام من فرش و اعمال و ديسكات و متعلقات خاصه بالرسم..كنت لما بروح المتحف اوقف قدام فرشه رسم مبهور بيها لون الفرشه دهبى من جمالها كان نفسى يبقى عندى واحده زيها تبقى بتعتى انا ، ملكى أنا. و بعدها بفتره طلعت رحله روحنا غابه كنا مجموعه من الشباب فكنت بحب اوى اقعد قدام منظر و ارسمه او اشوف غزال و ارسمه و شكل الطيبعه حتى كنتى برسم نفسى مع انى مكنتش واقف اصلا فى الرسمه كانت معايا واحده غلسه كل شويا تقولى ايه ده؟ ممكن ترسمنى ؟ ها ؟ ممكن؟ بتحرجنى ، فقولتلها طيب بس مش دلوقتى و لما جه الليل علينا قالو نتمشى كلنا فى الغابه و اتمشينا بالكشافات بليل و احنا ماشيين توهنا عن بعض
مكنتش عارف اروح فين سمعت حد بينادى فضلت ماشى ورا الصوت لقيتها هى البنت الغلسه بتقولى إحنا توهنا؟ قولتلها لا والله حضرتك لسه عارفه ؟ ما احنا فعلا توهنا و فضلنا ماشين انا وهى جنب بعض كل شوبا تمسك فى هدومى اقولها مالك؟ تقولى اصل سمعت صوت حاجه كده غريبه قولتلها لاء مفيش اصوات انتى اللى جبانه .. وتوهنا خالص عن مسارنا وبقينا مش عارفين نروح فين قولتلها بصى بقى عشان نبقى على نور من الاول الاكل و المايه اللى معانا منحاولش نخلصهم عشان منعرفش هنطلع من الغابه دى امتى قالتلى ماشى اتفقنا و كل شويا تمسك فيا ، يابت ارحمى امى تقولى فيه ايه؟ مش انت راجل؟ قولتلها اه زفت قالتلى خلاص تحمينى قولتلها انا مبحميش الناس الغلسه اللى زيك بصيت ليا و وفضلت تعيط
قولتلها بتعيطى ليه دلوقتى؟
قالت عشان انت عاوز تسيبنى فى المكان ده لوحدى قولتلها انا مش هسيبك بس تبطلى خوف عشان انا كمان بخاف
قالت عشان انت عاوز تسيبنى فى المكان ده لوحدى قولتلها انا مش هسيبك بس تبطلى خوف عشان انا كمان بخاف

قالتلى هى الغابه دى فيها اسود وكده؟ قولتلها معتقدش قالت طب فيها تعابين؟ قولتلها اكيد وربنا يسهل بقى يانعيش يا نموت و محدش عارف قالتلى طيب هنام ولا هنعمل ايه؟ قولتلها اكيد هنام لصبح لحد ما ربنا يسهل و الشمس تطلع و نشوف قدامنا قالتلى هنام فين طيب مفيش مكان كويس ؟ قولتلها هو انتى حاجزه فى اوتيل يابنتى احنا تايهين هنام على الارض قالت طب و التعابين قولتلها احنا وناصيبنا هنعمل ايه يعنى ؟ روحنا جنب شجره و ظبطنا جنبها و نمنا و احنا نايمين قالتلى احكيلى عن حياتك شويا عاوزة اعرف يعنى بما اننا تايهين اهو نتعرف ولا ايه؟ قولتلها ولا ايه .. قالت يعنى مش عاوز ؟
قولتلها ماليش مزاج قالت طيب انا هقولك انا ياسيدى بحب السفر اوى و بحب اشوف الاماكن الجديده بس متوقعتش إن ممكن اتوه كده ومع واحد زيك قولتلها واحد زيي و انا بقى عملتلك ايه عشان تقولى واحد زيي ها؟
قالتلى بصراحه من غير زعل إنت قليل الذوق و مبتفهمش و مبتعرفش تتعامل مع البنات لسانك مش حلو و عمال تزعق بس حساك حد كويس بس معرفش بس قليل الذوق قولتلها متشكر ممكن ننام بقى ؟ قالت ماشى يلا نام و احنا نايمين حاسس بيها وهى بتقرب منى و عماله تسمع اصوات فى الغابه ترعبها من جواها مدت اديها وضربتنى بالقلم وانا نايم قومت مفزوع قولت فى ايه؟ قالتلى انت حيوان سايبنى لوحدى ونايم انا مش عارفه انام خليك صاحى معايا..بص هقولك نيمنى و بعدين نام انت عشان بخاف قولتلها انيمك ازاى اقعدك على رجلى و اهز فيكى؟ قالتلى لم نفسك شويا نيمنى يلا بجد
قولتلها انيمك ازاى ؟ قالتلى احكيلى حدوته قولتلها مبعرفش قالتلى حاول قولتلها حاضر نامى يلا قالت اهو يلا بقى؟ قولتلها حاضر ...كان ياما كان ، كان فى شاب رسام بيحب الرسم و كان بيحب واحده زميلته فى الكليه فضل يحبها طول الدراسه لحد ما جه اليوم و سابته ...سابته عشان لسه معملش مستقبل لحياته سابته عشان الظروف حكمت عليه إنه يحب واحده زميلته و بعد ما خلص دراسته على فرحها عزمته
قالت ما انت قولت هننزل بهدومنا قولتلها لاء لو هنزل تقلعى قال لاء قولت خلاص يلا ننزل و امرنا لله و احنا نازلين المايه قالت المايه دافيهقولتلها ماليش مزاج قالت طيب انا هقولك انا ياسيدى بحب السفر اوى و بحب اشوف الاماكن الجديده بس متوقعتش إن ممكن اتوه كده ومع واحد زيك قولتلها واحد زيي و انا بقى عملتلك ايه عشان تقولى واحد زيي ها؟
قالتلى بصراحه من غير زعل إنت قليل الذوق و مبتفهمش و مبتعرفش تتعامل مع البنات لسانك مش حلو و عمال تزعق بس حساك حد كويس بس معرفش بس قليل الذوق قولتلها متشكر ممكن ننام بقى ؟ قالت ماشى يلا نام و احنا نايمين حاسس بيها وهى بتقرب منى و عماله تسمع اصوات فى الغابه ترعبها من جواها مدت اديها وضربتنى بالقلم وانا نايم قومت مفزوع قولت فى ايه؟ قالتلى انت حيوان سايبنى لوحدى ونايم انا مش عارفه انام خليك صاحى معايا..بص هقولك نيمنى و بعدين نام انت عشان بخاف قولتلها انيمك ازاى اقعدك على رجلى و اهز فيكى؟ قالتلى لم نفسك شويا نيمنى يلا بجد
قولتلها انيمك ازاى ؟ قالتلى احكيلى حدوته قولتلها مبعرفش قالتلى حاول قولتلها حاضر نامى يلا قالت اهو يلا بقى؟ قولتلها حاضر ...كان ياما كان ، كان فى شاب رسام بيحب الرسم و كان بيحب واحده زميلته فى الكليه فضل يحبها طول الدراسه لحد ما جه اليوم و سابته ...سابته عشان لسه معملش مستقبل لحياته سابته عشان الظروف حكمت عليه إنه يحب واحده زميلته و بعد ما خلص دراسته على فرحها عزمته
و توته توته خلصت الحدوته وانا ساكت سمعت صوت شخير قولت ياحلاوه دى بتشخر استحملت شخيرها و نمت جنبها لصبح و اول ما قومت من النوم روحت ادور على اى حاجه ابص حوالينا وبرده عامل حساب انى مبعدش عنها عشان منتهوش هى وقتها صحيت من النوم و عماله تعيط رجعت بقولها بتعيطى ليه؟ قالت افتكرك سبتنى لوحدى قولتلها لاء انا لازق فى وش امك اهو .. هسيبك اروح فين يعنى متخافيش انا جنبك جتك القرف ساعات الظروف بتحطك فى اماكن مش ليك مش بتاعتك و بتقولك اتصرف وغصب عنك بتحاول عشان تطلع من إللى الظروف حطتك فيها غصب عنك
و احنا ماشين بالنهار اكتشفنا ان كل ما نمشى نرجع نفس المكان كأن ماشين فى دوامه اولها زى اخرها قولتلها احنا هنعلم المكان اللى مشينا فيه
لحد ما لقينا بحيره قعدنا جبنها واحنا قاعدين قالت هنزل البحيره قولتلها ماشى قالت هنزل وانت قاعد؟ قولتلها اقوم اقف احترم لحضرتك مثلا؟
لحد ما لقينا بحيره قعدنا جبنها واحنا قاعدين قالت هنزل البحيره قولتلها ماشى قالت هنزل وانت قاعد؟ قولتلها اقوم اقف احترم لحضرتك مثلا؟
قالت لاء بس هقلع؟ قولتلها وتقلعى ليه الجو اصلا حر انزلى بهدومك؟ قالت طب خلاص انزل معايا قولتلها يابنتى انا ماليش فى الجو ده مش أنا.. قالت عشان خطرى؟ قولتلها ومين قالك اصلا إن ليكى عندى خاطر؟ بصيت ليا وكشرت قولت خلاص هننزل هنتنيل ننزل يلا اتزفتى اقلعى

قولت اه واخد بالى قالت انت ليه مش طايقنى قولتلها انا اصلا مش طايق نفسى قالت لاء بجد غلس و رخم قولتلها وايه الجديد ما دا معروف عنى وبعد ما فضلنا فى البحيره شويا طلعنا ننشف هدومنا قالتلى لف شوك عشان هنشف هدومى قولتلها طيب و بعد ما عصرت هدومها قالت خلاص بص قالت مش هتعصر هدومك قولتلها لاء الشمس هتنشفها عليا وبعدين الجو حر فعادى يعنى قالت طيب وطول ماهى ماشيه جنبى عماله تتغابه بأفكار زيها قولتلها يابنتى بطلى غباء
انت متفكريش إنتى تسبينى انا افكر إنتى هتودينا فى داهيه ازاى يعنى كل واحد يروح فى نحيه و يدور ها ؟
افرضى توهنا؟ قالت تصدق انت صح قولتلها ابوس ايدك بقى تبطلى تفكرى قالت بوس؟ عشان مفكرش قولتلها يلا يابت ابوس مين انتى هبله ومع تالت يوم لينا حسيت بحاجه نحيتها مش عارف حب او اعجاب او حابب جنونها او هبلها و غبائها مش عارف تصرفتها بتعجبنى رغم إنها غبيه جداً
رغم إنها غبيه و هبله الا إن تصرفاتها و ملامح وشها و تفاصيلها وهى قاعده و هى ماشيه كل حاجه فيها بتعجبنى مش عارف مبسوط بيها وخلاص واحنا ماشين فى طريقنا شوفت تعبان بيقرب منها ضربته بالعصايه و هرب بصيت ليا وقالت فى ايه؟ قولتلها بصى كده شوفى اللى بيهرب هناك ده لما شافت التعبان قعدت تصوت قولتلها خلاص مشى مشى يابقره مشى وفضلت تصرخ يابنتى والله مشى خلاص و مسكت فيا وقربت منى وحطت راسها على صدرى وقالت ربنا يخليك ليا أنا اسفه ، اول ما سمعت الكلمه دى حاجات جوايا اتحركت حاجات كانت مدفونه رجعت للحياه من تانى
انا كنت دافن احساسى و كل حاجه جوايا عشان مقربش و لا حد يقرب و فى لحظه تيجى تفتح كل بيبان قلبى و تدخل تسكن فيه كده عادى طب ليه كده؟ لحد ما جه اليوم وقالت ليا فيه انا بحبك اوى سمعت الكلمه اكنها اجراس بترن فى ودنى محستش بنفسى وهى بتقولها محستش بأى حاجه قالتلى انا مش عارفه من غيرك كان هيحصلى ايه يمكن قابلنا بعض عشان نتعلم من بعض قولتلها وانا معملتش حاجه عشان تتعلمى منى وبعد ما كنت بتنام بعيد عنى بقت بتحط راسها على رجلى و تنام و افضل صاحى حارس ليها عشان مفيش حاجه تقرب منها من حبى وخوفى عليها...ساعات بيجيى شخص يفتح قلبك ويقعد فيه غصب عنك وغصب عن اى حاجه كنت محددها غصب عن اى حدود كنت حاطتها فى حياتك الشخص اللى بيدخل حياتك من غير ما يستأذذن هو فعلاً الشخص اللى بتحبه بجد و هو اللى سلمت نفسك ليه و هو الوحيد اللى معاه مفتاحكبقيت كل يوم عن يوم بحبها اكتر و كل يوم عن يوم هى تخلينى اقربلها اكتر و من كلامها اللى بتقوله ليا خلتنى اتعلق بيها اكتر و اكتر و اكتر

و مع الوقت حسيت إن بجد مش هقدر اعيش من غيرها لحد ما قالت ليا انا مش عاوزاك تبعد عنى انا خايفه اضيع لوحدى خايفه اتوه وانت مش معايا كنت بقرب و بمسك اديها و اقولها متخافيش انا جنبك اهو هروح فين يعنى؟ قالت متسبنيش وخلاص خليك قريب منى متبعدنيش عنك ابداً كلامها كان بنسبالى الحاجه الوحيده اللى بتدينى دافع اقاوم عشانها مهما كانت لإنها فعلاً كانت الحاجه الوحيده اللى مصبرانى ع اللى انا فيه و احنا ماشين لاقينا طياره بتطير فوقنا فضلنا نشاور لحد ما خدوا بالهم و نزلو ياخدونا واحنا راجعين لأهلنا ببص ليها وهى مبسوطه وفرحانه و انا مضايق و حزين خايف مشوفهاش تانى خايف ده يكون اخر يوم ليا اشوفها فيه خايف بجد معرفش اوصلها خايف من كل حاجه بتبعدنى عنها
لو كنت اعرف إن اليوم ده هيجيى كنت فضلت اتوه فيها و اتوه معاها عشان محدش يلاقينا و نعيش حياتنا مع بعض مش مهم هنعيشها فين بس مع بعض ولما نزلنا من الطياره لقيتها بتجرى على حد وبتحضنه وهو جه يسلم عليا ويشكرنى وعرفتنى عليه وقالتله ده اللى انقذنى وقالت ليا وده حبيبى ... بصيت ليها و بحاول ابتسم و بقول جوايا هو مين اللى حبيبها ؟ مسكت اديها وقولتلها ممكن ثانيه عاوزك فى كلمه لوحدنا ممكن؟ قالت ماشى تعالى
فبقولها مين اللى حبيبك انا ولا هو؟ بصيت ليا وبتستغرب من كلامى قالت هو إنت بتحبنى؟ قولتلها و هو انتى مش بتحبينى زى ما بحبك ولا ايه؟ مش انتى قولتى ليا بحبك ؟ وربنا يخليك ليا ؟ قالت انا قولت كده عشان بحبك يعنى مش حب اتنين بيحبوا بعض ده احساس حلو مش اكتر والله وقفت قدامها مش مصدق نفسى لثوانى و ملامحى مش عارفه تثبت على حاجه و فى لحظه ضحكت فى وشها بكل برود وبضحك بصوت عالى و بقولها :
قولتلها ايه يابنتى انتى صدقتى انا كنت بهزر معاكى احبك ايه بس المهم إنتى هتعملى ايه دلوقتى؟ قالت يانهار اسود انا خوفت لتكون حبتنى بجد... ضحكت فى وشها وقولتلها لا لاء انا ماليش فى الحب اصلا انا كنت بعمل معاكى كده عشان كنتى تايهه و صعبانه عليا وكده ، متكبريش الموضوع قالت ادينى رقمك اديتها رقمى غلط و بعد ما هى مشيت ،مشيت أنا كمان حطيت ايدى فى جيبوى و حاطت وشى فى الارض اتعلقت بشخص مش ليا اديتلها ضهرى و انا ماسك نفسى بلف ابص عليها لأخر مره ،
شايفها ماسكه ايد حبيبها و ماشيه و بتبص عليا وبتشاور بأديها ابتسمت وشاورت انا كمان ببص لأديها اللى كانت ماسكه فى ايدى طول ماكنا تايهين ببص على قميصى اللى لسه معكوك طين من اديها ببص على كل حاجه لمستها فيا ومشيت خدت كل حاجه و هى ماشيه خدت ذكرياتى و احساسى خدت ضحكتى و فرحتى خدت الامل و خدنى انا معاها ، خدت روحى ، خدتنى من نفسى رجعت البيت قعدت ارسم اشكال واشخاص معرفهاش بتكلم معاها من الملل و الزهق و الخنقه اللى انا فيها حبيت حد مش ليا بس انا مش غلطان ...○`
ترجعوا تعلقونا بيكم و بكلامكم و تصرفاتكم معانا و تخلونا منقدرش نستغنى عنكم و فى الاخر لما نصارحكم تقولو إحنا مالناش ذنب إنك حبيتنا ! خليتونا نتعلق بيكم ليه؟ لما إنتو عارفين إنكم ماشين خليتونا نحبكم ليه لما إنتو مش بتحبونا ، ليه قولتو كلام مش حاسينه وعلقتونا بيكم ، ليه؟ حاول تخلي بالك من كلامك معانا حاول تقدر الناس اللى قدامك لإن من كلمه ممكن تقولها و إنت مش قاصد تعلق بيك شخص كان رافض انه يحب اساساً إنتو بتصرفاتكم و افعالكم معانا بتعلقونا بيكم و إنتو مش حاسين اعمل حساب الكلمه الحلوه بين ، علاقتك بيا عرفنى أنا ابقى بالنسبالك ايه ؟
أنا رافض اتعلق بيك و تسبينى وتمشى لتفضل معايا لتفضل بعيد متبقوش بين البنين و تسيبونا محتارين لعارفين نقرب و لا عارفين بعد ..رجعت لحياتى القديمه رجعت متعلق بشخص مش عارف انساه كل حاجه بتفكرنى بيه كل كلمه بتتقال قدامى بتفكرنى بموقف حصل معاه رجعت كاره حياتى و كاره الناس رجعت مش عارف هشفى امتى من المرض ده مش عارف امتى هرجع إنسان طبيعى بارد فى مشاعره و متجاهل للى حواليه ياريتنى ما عرفتك ولا حتى كنت قابلتك يارتنى ماشوفتك كان زمان هيبقى حالى احسن بكتير من دلوقتى كنت على الاقل هعيش حياتى زى الناس أنا اللى غلطان مش إنت ، أنا اللى فتحت قلبى ليك و قولتلك ادخل ،

انا السبب فى كل اللى حصلى لإنى فعلاً مبتعلمش ، أنا اللى غلطان مش إنت رجعت ارسم تانى ارسم الناس ، جمال الطبيعه ارسم كل حاجه عشان انسى كل حاجه ، فعلاً كنت بحبها رجعت لحياتى الطبيعيه لكن للأسف
و كل ما اجى ارسم الاقينى سرحت فى الرسم و رسمتها ابص للرسمه امسكها اقطعها مليون حته و ارميها ، إنتى عاوزه منى ايه؟؟؟ ابعدى عن دماغ امى فكيرى مش راضى يبطل تفكير فيها و عقلى بيقلب فى ذكرياتى معاها و قلبى بيدق على كل لحظه عشتها معاها ، انا اتعلقت بيها و هى عايشه حياتها.
هروبى من حياتى من كل حاجه مش نافع ، بحاول ابعد عن نفسى لكن هبعد عن مين ده أنا؟ ، حياتى تاهت , ده حتى التعب تعب من تعبى...سيبونى بقى كفايا انا اخدت بما فيه الكفايا ، ابعدوا عنى بذكرياتكم , ابعدوا كفايا أنا تعبت بسببكم أنا بنزف من جوايا إنتو قتلتونى بكلامكم أنا اتجمد من جوايا ، أنا عامل زى السكينه اللى فضلتوا تسينوا فيها بكلامكم لحد ما بقيت بدبح نفسى بيها إنتو قتلتونى بقربكم و بعدكم. أصل أنا بس إللى بيتألم , أصل أنا إللى من اخطائه مش بيتعلم ، أصل أنا اللى برفع رايه قلبى بكل سهوله و بسلم , أنا إللى غلطان مش إنتوا.خليكوا بعيد متقربوش خلونى الحق الملم نفسى قبل الجرح الجديد , خلونى اشيل نفسى جوايا واجرى بيها بعيد ، بلاش تقربوا دلوقتى استنوا شويا...

خلصت القصه و شكراً للى تابعوا معايا ياريت تقولوا رايكم وتدعمونا
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق