قصه " حضر انثى " متتوقعش النهايه اقراها للأخر و ركز فى
تفاصيل الكلام و تأمله عشان هدوس ع الجرح ..
أنا بشيل جوايا كل حاجه انت عملتها عشان هيجى اليوم هيتردلك كل حاجه بس فى الوقت إللى أنا محدده و الوقت المناسب بالنسبالى انا وقت ضعفك انا ياما اضربت على وشى بالكلام و ياما اتجلدت على جسمى بالمواقف
و ياما اتسجنت فى سجن الوحده اللى اتعلمت منه اعمل كل حاجه و عكسها بتمنى
إن يجى اليوم اللى احب فى شخص محسش معاه لو لدقيقه إنه ممكن يبعد بتمنى يطمنى إنه ديما جنبى
وإنه مش فتره او ذكرى فى حياتى تفكيرى المستمر فى إنى احارب من اجل البقاء بقى مستحيل كنت بحارب عشان اتنفس بحارب
عشان اعيش بحارب كل الناس و بحارب نفسى معاهم مش محتاج اى حد جنبى مش محتاج غير نفسى بحاول اقويها عشان تقوم و ترجعلى من تانى انا غريب فى تصرفاتى غريب حتى فى كلامى , متاخدش فى بالك أنا شخصين فى شخص واحد أنا المتناقض فى تصرفاته و أنا اللى بيهرب من الواقع بالنوم و أنا اللى بتخيل
حاجات حلوه نفسى احققها و لو ليوم اتعلمت ابنى سد بين قلبى و بين قلوب الناس مش عاوزهم يحسوا بيا و لا احس بيهم ولا يرقبوا منى ولا يكلمونى أنا مبسوط كده و مرتاح كده ياكلاب
فى بدايه كل علاقه بتلاقى كل واحد منهم بيقرب من التانى عشان يحس بيه و فى نهايه العلاقه بيقتلوا كل إحساس حسوه و بتنتهى بطريقه مأساويه كل شخص بيتمنى إنه يلاقى نفسه و لو هيتغير المهم إنه يعيش حياه مستقره و يشوف كل اللى بيحبهم بعيونه و بيتمنى يفضل يشوف ضحكتهم مرسومه الأحلام و الامانى ممكن فى يوم تتحقق بس لو لقيت الشخص اللى يوقف جنبك
ويكون بجد نصيبك التانى وقتها هتحول احلامك لواقع عاوز
تعيشه بالعافيه
قامت مخضوضه من النوم قامت وعنيها مليانه دموع بتحلم بكوابيس مش عفاريت ولا حد مات كابوسها كان حبيبها خافت لما لاقتوا فى حلمها بعد عنها قامت تاخد نفسها من الخوف قاعده حاسه برعشه البرد من خوفها و بتتلفت حواليها بتبص للحيطان شايفه إن سقف اوضتها اصغر من سقف احلامها ولما اتأكدت إنه كان حلم قلبها اطمن و رجع يدق دقاته الطبيعيه قامت شربت مايه و قعدت على سريرها حاطه وشها فى الارض من كميه الخوف إحساسها بإنها ممكن تفتقدك ولو لثانيه بيتقلها من جواها , خايفه فى يوم تصحى من النوم متلاقيش حبيبها جنبها خايفه من كل حاجه
قامت من على سريرها و قفت قدام المرايه و بأديها بتمسح فى وشها و بتمشى ايدها على شعرها قامت حطت موبيلها على الشاحن و خرجت من اوضتها
قالتله " هو أنا كل ما اكلمك تقولى شويا و اكلمك تانى ؟
" قالها " معلش اصل عندى ضغط شغل جامد يلا سلام ياحبيبى سلام سلااام سلاااام
و لسه جايه تقوله " طب ... " كان قفل السكه فى وشها
اضايقت و قعدت تكسر فى حاجات قدامها مكانش قدامها حل غير إنها تستناه و تتقبل الوضع
قعدت على كرسى اوضتها ماسكه موبايلها و صوابع اديها بتروح تلقائى على اسمه فى موبيلها و ترن عليه و ترجع تفصل تانى .. خايفه لتضايقه وتزعله احساسها إنه بقى بعيد عنها بيلاحقها فى كل مكان بتدور على اى حاجه تكدب احساسها و لما تضايق اكتر بتقعد مع نفسها تفتكر بدايه علاقتها وتبتسم
كلمته تانى " قالتله مش قولت هتكلمنى بعدها؟
أنا استنيتك و انت متصلتش "
رد عليها بكل برود وقالها " انا اتخنقت من علاقتنا دى بصراحه, اسف " اخدت نفس طويل جواها و طلعت اهاتها على شكل تنهيده مصغره مليانه وجع وفقدان على حبيب حبيته من قلبها و خلف بوعده معاها بعد ما أمنت بيه
و فضلت تفكر وتتذكر ذكرياتها معاه و تفتكر كل لحظه فى بداية علاقيتها وكل ما تفتكر
قلبها بينتعش بذكريات زمان لانها معرفتش تقاوم عشان تنساه كانت كل ما تحاول
تنساه تخترع سبب جواها تقول "ممكن فعلاً يكون مشغول و فتره و هتعدى و هيرجعلى و الحياه هتبقى احسن" أصلها كانت بتحلم.. بتكدب على نفسها عشانها
بتكدب على قلبها بتكدب على كل حاجه جواها لكن عقلها بيأكدلها إنه بعد عنها بتحاول تحارب عقلها عشان حبااه... و لما اتصلت بيه بالغلط موبيله فتح سمعته بيتكلم مع واحده و بيقولها نفس الكلام اللى قاله ليها سمعت مكالمه أكدت إنها كانت
اغبى مخلوق حب قفلت موبيلها بتحاول تاخد نفسها عشان متبكيش لكن اللى جواها كان اكبر بكتير و بكيت فضلت تصرخ جواها عليه و محدش سامعها بتصرخ بأقوى ما فيه جريت حطت راسها تحت مخدتها و كتمت صوتها و فضلت تزعق بأعلى صوت بتطلع وجعها على شكل صراخ لإنها خايفه حد يشوف ملامح الضعف فى عيونها قعدت تبص لنفسها تبص على هبلها على خيبة املها بتبص على الذكريات الجميله اللى مش هتعرف تنساها و قعدت تضحك على نفسها بشويا كلام..

و افتكرت زمان رجعت بالماضى لورا رجعت لسنه رجعت تفتكر كل حاجه من البدايه رجعت ليوم كانت قاعده فيه لوحدها رجعت تفتكر اول يوم فى علاقتها لما قرب منها بتصرفاته و قالها بحبك و بكل بساطه فضلت فيه تفكر و على طول هفضل انا جنبك و من كلامه معاها قلبها بتزيد دقاته اكتر قرب منها و قالها متخافيش ايدنى قلبك . كسرت كل الحواجز جواها وجريت عليه . قالتله احضنى بكلامك ومتسبنيش . وفى عز ماهى محتاجاه مسكت اديه قالها من غيرك معرفش اعيش قالتله خلينى تايه جواك خلينى احس بالسعاده وانا معاك نزلت دمعه من عنيها بصلها واتأثر وبدأ بأديه كل الحواجز يكسر و لما اتأكد منها إنها خلاص ليه سلمت و بعد سكوتها معاه اتكلمت .. شافها و هى بتسلم قلبها ليه و عشانه .. قرر يقوم و يمشى من مكانه
ساب ايديها فى نص الطريق سابها فى وسط البحر زى الغريق .. بتستنجد بيه يمسك اديها و يشد .. لكن للأسف بصت حواليها ملقتش حد غرقت
و تاهت فى الدنيا من تانى .. أصله طلع زى حبيبها الاولانى ..
رجعت وحطت راسها على مخدتها .. رجعت تفتكر ذكرياتها و نزلت دمعتها افتكرت كلمه اتقالت ليها زمان أفتكرت حبها ونفسها إللى معاه بتتهان و عشان دق قلبها
حبيته و حبها فتأكد منها فـ سابها بعدها.... دخلت وقتها فى حاله من الوحده و
الاكتئاب دخلت فى سجن اليأس و قفلت على نفسها و رميت مفتاحه دخلت لدنيا لونها
موحد اللون الاسود ماشيه على الارض مش حاسه برجليها ولا باللى حواليها أصل إللى جواها مات فقررت تخرج من مرحله الاكتئاب و تطورت لمرحله السكوت فقدت احساسها جواها بكل حاجه و اى حاجه كانت حاطه فى جيوبها الامل لكن للأسف
جويبها كانت مقطوعه و وقع منها الامل ع الارض و ضاع زى ما ضاعت ماشيه عامله زى الازاز كل ما تخبط فى حد يتكسر منها جزء تنزل بجسمها ع الارض تلملم نفسها و تقوم تكمل طريقها إللى مش عارفه هيوديها على فين و هى قاعده بتقلب
فى الجرايد لقيت اعلان عن رحله لستراليا لجمال الطبيعه فكرت فقررت فحجزت تذكره سفر تغير جو يمكن احتمال جايز تبقى احسن جريت على دولابها و مبتسمه بتحاول تتفائل بتحاول تحارب عشان تعيش بتحاول تدافع عن الباقى من نفسها و اخدت شنطها و حاجتها وجريت ع المطار
قعدت ع كرسى الانتظار مستنيه اللحظه اللى هتركب فيها و مستنيه اللحظه اللى هتسمع فيها " على الساده المسافرين استراليا الرجاء التوجه إلى.."
لما سمعت مصدقتش نفسها فتحت الباب الانتظار و جريت من المطار لطياره على رجليها و الناس
مستغربه بيبصولها و بيقولو عليها مجنونه فى نفسها وطلعت تجرى على سلالام الطياره
وقعدت على كرسيها شغلت اغانى و حطت سماعاتها فى ودانها بتتفرج على السحاب و هى معديه من جنبه قاعده بتصور
السحاب بتليفونها فنامت و بعدها المضيفه بتصحيها وتقولها وصلنا بصت لقت نفسها فى المطار قامت تجرى عاوزه تنزل
بجد شافت واحد حاضن حبيبته من ضهرها و بيرقصوا بطريقه هاديه برومانسيه قاتله بصت بعنيها وقالت يابختهم اللهى تولعوا بجاز انت و هى يا كلاب ولان نظراتها بتصيب الهدف عن بعد بامتياز اتخانقوا و سابوا بعض بصت لنفسها وضحكت حسدتهم فسابوا بعض دعوتها
اتقبلت فى ثانيه و افترقوا عن بعض
وقالت "إنت يابتاع القصص ياللى بتحكى احكى صح انا محسدتش حد هما اللى استفزونى" قولتلها بس إنتى اديتهم عين و حسدتيهم و سابوا بعض قالت " حد قالهم يحبوا بعض قدامى؟ ما انا قاعده لوحدى فى حد عبرنى وقالى ازيك؟ يستحملو" قولتلها خلاص بقى ممكن تسبينى اكمل؟ قالت أتفضل كمل
ف وهى بتتمشى على الجبل لقت زى طريق فى الجبل فضلت تمشى بص لاقت تحتها بحر بتبص شافت حاجه بتلمع من تحت و بتعمل نور فستغبرت حاجه بتعكس نور فنزلت تحت الجبل
عشان تعرف ايه اللى بيلمع ده و لما وصلت بصيت لقيت عمله معدنيه و هى جايه تمسكها لمحت حاجه عدت من جنبها بسرعه اتخضت و بصت ملقتش حد بترجع بضهرها خبطت فى صخره بتلف وشها لقت واحد قالها " بووو " صرخت فقالها متخافيش متخافيش ده انا بهزر معاكى
حطيت اديها على قلبها بتلتقط انفاسها قالتله إنت مين حرام كنت هموت قالها انا واحد ساكن هنا قالتله بتعمل ايه؟ قالها مفيش قاعد مستنى حد كده 2015
اخر اوى عليا مش عارف هيجى امتى قالتله مين ده و هنا عند الصخور بليل ؟ قالها دى حبيبتى قالتله مش بردان؟
قالها لاء عادى مفيش برد قالتله طب خد البس الجاكت ده عليك قالها لا لا متشكر انا مش بردان قالها تيجى نقعد نتكلم شويا مع بعض لحد ما تيجى و اعرفك عليها هتحبيها !
قالتله مش هقدر انا هرجع قالها طيب خليكى شويا بس قالت مش هقدر قالها طيب و هى بتلف وشها و هتمشى قالت طب بص هى نص ساعه بس؟ ابتسم وقالها متشكر وقعدو جنب بعض على صخره عاليه و قالتله انت اسمك ايه؟ قالها اسمه و سنه قالتله إنت اشمعنى اخترت إن حبيبتك تجيلك هنا؟
قالها عشان بنحب المكان ده وديما بنقعد فيه انا و هى مع بعض و فضلوا يتكلمو اكتر و يعرفوا بعض اكتر و الدقايق و الساعات بتعدى من غير ما تحس بصيت للساعه قالت يانهار انا اتاخرت اوى قالها ايه ده؟ حلوه الساعه دى
قالتله اتفضلها قالها لاء طبعا دى بتاعتك و بعدها قامت وقالتله همشى قالتله حلوه القعده هنا اوى اتشرفت بيك سلام قالها سلام
ومشيت رجعت الخيمه حطت راسها على مخدتها
و غمضت عنيها لكن منامتش حطت راسها على مخدتها و غمضت عنيها و فضلت تفكر و تفتكر فى زمان
فضلت ذكرياتها تتعاد جفونها كانت شريط ذكريات بيعرض الماضى
و فضلت تفكر فى الشخص اللى شافته و تفكر قد ايه مجنون فى حبه و خفة دمه و هزاره
و فضلت تتمنى إنها فى يوم تقابل واحد زيه يحبها وعماله تفكر لحد ما حن عليها النوم و عشان بتفكر كتير فى شخص يحبها
جالها فى حلمها الشخص اللى فيه كل المواصفات اللى اى بنت بتتمناها و لما صحيت من النوم اتمشت ع الجبل
و لفت فى الغابات القريبه منها مع الجروب و لما دخل عليها الليل بقمره
و نجومه راحت نفس المكان بتبص لقت نفس العمله
المعدنيه محطوطه على الصخره استغربت لقت واحد وراها بيخضها نفس الخضه و هى كمان اتخضت لانها مش متوقعه إن ده يحصل قالها متخافيش متخافيش انا بهزر معاكى قالتله
نفس الخضه انت ايه؟ حرام عليك قالها إنتى مين؟
قالتله مش فاكرنى؟
قالها " اممم بحاول افتكرك ضحكت فى وشه , شيفاه دمه خفيف قالتله ايه حبيبتك لسه مجاتش؟
بصلها و ابتسم وقالها اه لسه مجتش قالتله مجتش من امبارح؟
قالها امبارح؟؟ قالتله اه قالها " اممم مش عارف "
بس انا قاعد مستنيها اهو وقعدو نفس القعده يتكلموا مع بعض فقالها ببتسامه صحيح انتى مين ؟ بصتله وضحكت قالتله من تانى و بعدها بصت لساعتها وقالتله يااه انا اتأخرت هيقلقو عليا قالها ايه ده ساعه حلوه اوى قالتله برضه؟ انت ايه نظامك بظبط؟
قالتله تاخدها و تريحنى؟ قالها مالك كده بتتكلمى معايا و اكنك تعرفينى؟؟ قالتلها اسفه مكنش قصدى اضايقك انا كنت بهزر ابتسم
وقال عادى عادى ومشيت و سابته و بعدها بليل تالت يوم راحت تقعد على الصخره شايفه ان المكان ده حلو و هواه اجمل راحت تقعد على الصخره و نزلت من الجبل للشط راحت تقعد على الصخره على نور القمر و هى قاعده جالها و خضها قالتله حرام عليك ارحمنى انت مبتهداش خالص كل مره كده ايه يابنى مالك ؟ قالها انا بهزر معاكى متخافيش اصل مستنى حبيبتى هنا و لسه مجاتش اتأخرت عليا اوى بصيتله ومستغرباله من كلامه بيعيد نفس الكلام معاها ! قالتله هى حبيبتك لسه مجاتش ؟ قالها اه
قالتله قصدى لسه مجاتش من يومين؟ ضحك وقالها من يومين ازاى يابنتى انا بقالى 4 ساعات بس مستنيها
قالتله انت هتجننى معاك ليه؟ فطلعت الساعه بتعتها تشوف هيعمل ايه؟ ولما شاف الساعه قالها " ايه ده ساعه جميله اوى بصى هوريكى حاجه أنا معايا ساعه برضه و طلع ساعه قديمه اللى بتتمسك بسلسله
قالتله حرام عليك بجد إنت مجنون ولا حكايتك ايه بظبط قالها مالك فى ايه قالتله بقالك 3 ايام بتكرر نفس اللى بيحصل كل مره قالها اكرر ؟ انا لسه عارفك اهو مبقاش لينا خمس دقايق قالتله لا يااراااجل بجد لسه عارفنى؟
قالها انتى بتتكلمى معايا كده ليه؟ هو انتى اصلا تعرفينى عشان تتكلمى معايا كده
لو سمحت انا مسمحش ليكى تكلمينى بالطريقه دى بعد اذنك قالتله لا لا انا بجد مش مستعده اتكلم مع حد مجنون عقليا هو انت فاقد الذاكره ولا عندك الزهايمر ولا ايه بظبط
انا ماشيه سلام قالها امشى بصيتله وقالتله معندكش ذوق بصلها بسخريه ومشيت و ماشيه عماله تكلم نفسها وتقول مش معقول ده مش طبيعى ده مجنون و اهبل و غبى وعديم الذوق و رجعت على الخيمه مضايقه
و متنرفزه منه ولما نامت وصحيت من النوم
مرشد الرحله خادهم و وقفهم فى المكان اللى كانت بتبص منه فى اعلى الجبل خدهم على المكان فى اعلى الجبل اللى كانت بتبص منه و شافت العمله المعدنيه وقالهم المكان اللى تحت ده حصل فيه زمان حاجات غريبه ومش طبيعيه
كل سياح العالم بتيجى هنا تبص عليه من فوق و تصوره لكن محدش قدر ينزل تحت و خصوصا بليل لان بيقولو انه مسكون و ده على حسب كلام الناس لان فى ناس كانت بتوقف بليل هنا و تسمع اصوات واحد بيغنى وساعات صوت واحده بتعيط والحاجات دي بتتكرر كل يوم بليل بمواعيد مختلفه
البنت اتصدمتمن الكلام قربت من المرشد قالت لو سمحت انت متأكد من الكلام ده ؟ قالها دى تعتبر اساطير بس فى ناس ساكنه بالقرب بتأكد الكلام ده لان فى ناس بتقول إن فى واحد انتحر فى المكان ده وناس بتقول إنه اتقتل وناس تانيه
قالت إنه كان مريض نفسياً و ناس قالت إنه وقع دون قصد كلها اساطير محدش يعرف فين الحقيقه بصيتله و خافت تتكلم و تقول اللى شافته وبدأت من هنا البنت تدور ورا الكلام ده و تعرف الحقيقه فين؟
جريت راحت شركه السفريات اللى عامله الرحله وطلبت تطول فى رحلتها و قعدت كمان اسبوعين و فضلت فى الايام اللى قعداها تدور ورا الكلام و جمعت شويا تفاصيل صغيره عن الحكايه و تمسع من واحد حكايه و قصه مختلفه
و كل شخص يزود من عنده و يحط على القصه بهارات عشان تتصدق لما تتحكىو عرفت اسم الشخص بالكامل و دورت على اهله
و لما راحت بيته دخلت وكان اهل الشخص ده رافضين يتكلموا مع حد لانها مش اول حد يروح هناك ويسأل بس حاولت مع واحد منهم و اقنعته انه يتكلم وقالها تقابلينى فى مكان معين و راحت استنته و لما جه دخل عليها سألتها تحب تشربى ايه ؟
ندخل فى الموضوع قالها من 90 سنه كان قريبى ده بيحب واحده حب مش طبيعى كانت بالنسباله كل حاجه واكتر كمان
قالتله قبل ما تكمل عرفت ازاى الكلام ده؟ قالها الكلام ده اهلنا ورثناها وكانوا بيحكوه لينا بيحكوا إن كان فى من قرايبنا زمان حصل معاه كده قالتله طيب أنا كنت بتأكد كمل قالها لاء عادى اللى اعرفه إنه من 90 سنه

قريبى ده كان بيحب واحده جارتهم من و هو عنده حوالى 18 سنه كان بينهم نظرات متبادله لما كانت توقف تحت بيتها هو كمان كان بيوقف تحت بيته و يفضلوا يبصوا لبعض و هى بتطحن القمح مع اهلها وفضلوا يبصوا لبعض كل يوم وكان ماشى وراها زى ضلها ولما تروح السوق بيتعمد يخبط دراعه فى دراعها كان بيحس بحاجات حلوه اوى جواه
فسكت .. قالتله ما تكمل قالها بصى انا معايا دفتر صغير ده بتاعه كان بيكتب فيه
كل حاجه حصلت بس مكملش الكلام لحد حاجه معينه قبل وفاته
و معرفش اللى حصل بعدها لان اعتقد كان مات قالتله ممكن اخده اقراه ؟ قالها مستحيل ده انا سارقه من وراهم قالتله بص بصراحه انا صحفيه وجايه استراليا مخصوص عشان الموضوع ده و عاوزه انشره واكيد يعنى لما يتنشر اسمك هيكون تحته وصورتك البنت اغرته بالكلام و وافق مع انها لا صحافيه ولا حاجه و اخدت منه الدفتر
وقالتله هديك الدفتر بعد يومين قالها وايه
يضمن انك هترجعيه؟ ادتله جواز السفر بتاعها كضمان رجعت ع الفندق و قعدت و فتحت الدفتر و فضلت تقرا وقريت الكلام اللى الشخص اللى قابلته وقاله ليها لحد ما وصلت للكلام اللى لسه هتعرفه... وبدأت تقرا .. " أنا النهارده شوفتها و خبطت فى كتفها فى السوق كنت حاسس بحاجات حلوه اول مره احسها إنى لمستها و لو لثانيه
واحده شوفتها و هى خارجه من بيتها رابطه شعرها و ماشيه بفستانها
انا اسف الورده دى هى اخر ورده عندى سبقتها وشتريت انا الورده منه و هى رد فعلها بان زعلت لفت وشها و ماشيه جريت وراها وقولتلها لو سمحت؟ وقفت وهى مديا ضهرها ليا لثوانى.. لفت وشها قالتلى نعم ؟ قولتلها ممكن تقبلى الورده دى؟ قالتلى و هو إنت شاريها عشان تدينى الورده بصت للورده وقولتلها ببتسامه هاديه
لما شوفتك واقفه فى بساتين الورد كنت عاوز ارمى الورده دى من ايدى و اشتريكى إنتى شايفك فعلا احلى ورده بين كل الورد شايفك اجملهم واحلاهم ريحتك و جمالك وشكلك نفس الورده بظبط حتى غصن جسمك اللى بيميل مع الهوا نفس غصن الورده و
شعرك شبه اوراق الورد بشم ريحتك فى ريحه الفل و الياسمين بمسك غصن جسمك بأديا لما امسك غصن الورده خطفتى قلبى بخصل شعرك المتطايره مع الهواو لما اشوفك ماشيه قدامى خطواتك كلها متناسقه هدوء حركة خطواتك خطفت قلبى بسمع خطواتك وبرقص عليها أحلى معزوفه سمعتها أه و ألف أه عليكى أه على قلبى اللى داب فيكى أه على كل حاجه بتفكرينى بيكى أه على كل أه و أه ياللى بدوب لما اشوف عنيكى أه
وقتها خدودها احمرت و وشها اتقلب للون الدم من الخجل و الكسوف قربت منى و خطفت الورده من ايدى و طلعت تجرى من قدامى و انا واقف فى مكانى متحركتش كنت ببص لجريتها و حركات جسمها كنت بتخيلها و بكتب فى دفترى عشان يجيى اليوم
و تقريه بعنيكىالنهارده شوفتها فى البلاكونه واقفه بتسقى الورد لمحت بعنيا الورده إللى ادتهالها حطاها بين خصل شعرها بتزين بيها نفسها كنت عاوز اقولها
إنتى مش محتاجه حاجه تزينى بيها نفسك إنتى اللى بتجملى اللبس عليكى و إنتى اللى بتخلى كل حاجه حلوه لما تلمسيها بأطراف صوابعك خرجت ماسكه شنطت السوق فلبست فنزلت فجريت وراها كانت حاسه بيا وانا ماشى وراها من بعيد وبعدها دخلت من شارع ودخلت وراها ببص ملقتهاش فضلت ادور مش لاقيها وقفت و اضايقت بلف وشى لقيتها واقفه قدامى وقت ما كنت بلف وشى من قربها ليا شفايفها لمست شفايفى
حسيت ببرد و حراره حسيت بحاجات كتير اوى مقدرتش امسك نفسى كل حاجات جوايا متلخبطه قالتلى قابلنى النهارده جنب الصخره الكبيره تحت الجبل وسابتنى ومشيت جريت من فرحتى اخدت الغدا بتاعى و روحت استنيتها من الساعه 2 الضهر للساعه 5 قاعد ببص للبحر و بلعب بالعمله المعدنيه واقف مستنيها وبعدها قالتلى "بووو" خضتنى قالتلى متخفش متخفش انا بهزر معاك
.. و هى بتقرا الكلام افتكرت إنه عمل معاها نفس ما حبيبته عملت و كلمت قرايه في الدفتر و هو بيقول " خضتينى وقاالتلى عامل ايه؟ قولتلها كويس بص لاقى الورده بين خصل شعرها و ابتسم ابتسامه عشق
قربت منها و شلتها من خصرها و قعدتها على الصخره و قاعدت أنا على الرمله ابصلها و بضحك قومت ونفضت هدومى من الرمل و قلتلها أنا .. أنا مش عارف بيحصلى ايه لما بشوفك قدامى قلبى بيبقى عاوز يشق صدرى و يجرى عليكى تحضنيه كل حته منى عاوزه تلسمك و تحسك اكتر أنا قلبى بيرقص على خطوات مشيتك و عقلى مبيفكرش غير فيكى و عنيا مش عاوزه تشوف غيرك كل حاجه فيكى بتجبرينى على إنى أحبك
بتلخبط لما بشوفك انا مش مصدق أصلا إنك قاعده قدامى انا حاسس انى فعلا بحلم و لو فعلا حلم ياريت متصحنيش منه خلينى نايم كده خلينى احلم انا جوايا حاجات كتير متلخبطه جوايا زحمه من مشاعرى ليكى و معاكى انا بس بحس بكده كل تفاصيلك شدانى إنتى ضد الجاذبيه إنتى مجره عايش عليها
جوايا كتير حاجات مش عارف اقولها مكتتش قادر و من شوقى بكيت و نزلت دموعى نزلت هى من على الصخره و قربت اديها الناعمه من خدى و حطتها على خدى وبدأت تمسح دموعى وقربت بشفايفها وباستنى على خدى مقدرتش استنى و اخدتها فى حضنى و بعدها لقيتها بتبكى فى حضنى
قربت صوابع ايدى منها و بدأت امسح دموعها رفعت قميصى و اديته ليها تمسح بيه دموعها كنت مستخسر دموعها فى الارض وقلتلها انا مش بقولك كده عشان تبكى او ببكى عشان اشوف دموعك أنا بقولك كل اللى جوايا أنا بكيت عشان اللى جوايا اكبر من كلمه اكبر بكتير شيلتها من خصرها و فضلت شايلها و فى الهوا وهى فاتحه دراعها للدنيا و نزلتها و نمنا انا وهى على الصخره و عنينا فى عيون بعض و مبسوطين
قالت نص الكلام اللى البنت قريته فى الدفتر وقالت تحبى احكى بالتفصل و لا اختصر؟ قالتلها لاء احكى بالتفصيل و على مهلك اتفضلى قالت و قالت ليا إن طلبت منه يتاقبلوا فوق المكان اللى بيتاقبلو فيه فوق على الجبل و لما راحت لقيته قاعد مستنيها و فى ايده ورده بيقدمها ليها و بيقرب منها
و لما قرب منها عشان يحضنها منعته لأول مره فحس إن فى حاجه غريبه قالها مالك قالتله و هى بتبكى انا مش عاوزه اكمل معاك , لحد كده و كفايا
بصلها ومش عارف يتكلم قالتله انا حاسه بملل فى حياتى و حاسه ان الحياه روتينيه اوى معاك مبقتش بحب اشوفك قدامى و اسفه بجد
اعتبر اللى حصل بينا لحظات حلوه نعيش عليها و نفتكر بعض بالخير و انا هتمنالك الخير من قلبى بس ياريت متلاحقنيش و لا تقرب منى قالهوهو بيسمع الكلام منها كان حاسس إن الدنيا بتلف حواليه جسمه كان بيعرق فى عز البرد من كلامها , جفونه كانت سد لدموعه و كبريائه كـ رجل
ازاى عاوزه تقنعينى إن اللى بينا ده روتين و لحظات هنعيش عليها ازاى عاوزه تقنعينى إن فى لحظه كده سهل نسيب بعض وكل واحد فى طريق؟إنتى مش عارفه انتى عملتى فيا ايه ؟ انا حياتى اتبنت عليكى انا حياتى معاكى احلى بكتير بلاش تقولى كده بلاش تمشى وتسبينى حاولى تفهمينى كل ما هتحاولى تبنى ههد اللى بنيتيه عشان عاوزك جنبى أصلك بتبنى فى سد ما بينى و بينك ليه بتحاولى تبعدى مع إنى ديما بحاول ارضيكى ؟
قالتلها كنت خايفه اقوله إنى مريضه بالسرطان ليتقلب حبه ليا شفقه مكنتش عاوزه اشوفه كده كنت عاوزاه ينسانى ويشوف حياته من غيرى بعيد عنى
مكنتش مستعده اعيش معاه و هو عارف انى مريضه مكنتش عاوزه اخليه يشوفنى بموت قدامه واهو هو مات قبلى وطلبت من امى طلب وتنفذه قالت لأمى تروح تبص على حفة الجبل ولما راحت بصيت ملقتش جثته فنزلت تتأكد بنفسها ملقتش حاجه بس شافت العمله المعدنيه ع الصخره سابتها ومشيت و لما راحت لأختها وقالتلها مصدقتش ومكانتش مقتنعه بكلام اخدتها وراحت معاها بنفسها و لما بصيت ملقتش حاجه ملقتش جثته
فضلت تبص حواليها و متأكده إنه من يومين شافته و هو نايم هنا لمحت بعنيها نقط من الدم على الصخور قالت لأختها شوفى دمه اهو بس جثته فين ؟ بعدها بفتره اختى جالها حاله نفسيه مكنش ينفع تقول حاجه عشان ممكن يتهموا موته فيها و تتعدم فكان لازم تسكت و تخبى و متتكلمش خالص و تنساه
لكن للأسف صعب تنسى حد كان فى يوم حبيبك صعب تنسى ايامه و ذكرياتك معاه صعب تنسى كل تفاصيل يومك إللى كانت مرتبطه بحياته و حياتك هى حاولت كذا مره تنتحر عشان تخلص مع إن المرض إللى جواها مكنش محتاج إى انتحار لإنه كان بيقتلها من جواها بالبطئ كان بياكلها من جوا
و بعدها بأسبوع جالنا خبر موتها انتحرت راحت وقفت على الجبل و رميت نفسها وقتها شافها واحد كان هناك و كان بيحاول ينقذها قبل ما ترمى نفسهاو نطت من فوق الجبل قبل ما يلحقها اللى كان شايفها وهى بتموت حكالنا ماتت ازاى و كان اخر تعبير على وشها كان ايه كانت فعلا غريبه جدا
جريت و نطت و اديت ضهرها للأرض و راسها للسما و فتحت دراعتها الاتنين و ابتسمت و هى مغمضه عنيها بس منتحرتش فى نفس المكان اللى مات فيه انتحرت اه من على الجبل بس نحيه تانيه و هى بتسمع حكايتها دمعت و فضلت تعيط فسألتها اللى بتحكى انتى بتعيطى ليه مفهاش حاجه مؤثره لدرجه دى
أصلها متعرفش إنها شافته متعرفش إنه اتكلم معاها و إنه لسه بيستناها تروحله و العمله لسه محطوطه على الصخره محدش يعرف إللى هى تعرفه
قامت و استأذنت من غير ما تعلق على اى حاجه وراحت اديت للراجل الدفتر و بعدها قعدت فى اوضتها تبكى على قصه مبنيه على موت الطرفين
لبست هدومها وراحت المكان و بصت للصخره شافت العمله مسكتها بأديها و فضلت تطيرها بأديها مستنياه يظهرلها و تشوفه و لما جه الليل عليها.. لمحت حد وراها ابتسمت وسكتت استنته يخضها و لما خضها عملت نفسها مخضوضه و قالها زى كل مره " متخافيش متخافيش انا بهزر معاكى "
قالها انتى مين؟ ضحكت وقالت فسألته نفس السؤال قاعد هنا ليه؟ قالها عشان مستنى حبيبتى قالتله مستنيه بقالك قد ايه؟ قالها 3 ساعات مستنيها شكلها اتأخرت بس هتيجى انا مستنيها اهو بعد اذنك حطى العمله مكانها عشان هتيجى تمسكها وتقعد ع الصخره تستنانى انا هخضها زى ما خضيتك قالتله
قالتله إنت مش عايش إنت روح او شبح إنت ميت بقالك 90 سنه قاعد مستنيها تجيلك
ملامح وشه اتغيرت قالتله إنت كل يوم بتعيد نفس الكلام أنا جيت هنا 4 مرات و نفس الكلام اللى حصل ما بينا دلوقتى قولته ليا فى كل مره فيهم إنت روح , ميت مش عايش إنت حتى جثتك ميعرفوش مكانها فين بصلها وقالها إنتى كدابه قالتله دى الحقيقه اللى لازم تعرفها دلوقتى و تتاكد منها
لو مشيت دلوقتى وجيتلك هتنسى كل اللى حصل ما بينا و هرجع اعيد كل الكلام اللى قولته ليك أنا اول مره اقابل روح او شبح ف حياتى ومش خايفه معرفش انت ايه روح؟ شبح؟ معرفش بس كمان المضحك فى الموضوع إنك بتنسى او فاقد الذاكره و انت ميت و بتعيد كل يوم نفس الحكايه بتفاصيلها
فضل يزعق ليها ومش مصدقها قالتله طيب عشان تصدقنى حكيتله و قالتله التفاصيل الصغيره إللى كانت ما بينهم كان بيتسغرب و مش مصدق كلامها قالتله كل حاجه فضل يزعق قالتله طيب لو مش مصدق اطلع معايا من هنا قالها لاء انا مستنيها اخاف تيجى ومتلاقنيش انتى لسه عرفانى اصلا !
فضلت تقنعه لحد ما دمع و دموعه كانت من الماس الخالص بيبكى ومش مصدق و قالتله إن حبيبته ماتت من بعده و إنها كانت مخلصه ليه و إن حبيتك كانت مصابه بمرض السرطان ومرضتش حبك يتحول لشفقه و كانت بتحاول تبعدك عنها وقالت الكلام اللى حصل ما بينهم ف اخر مره
صدق وقتها لما قالت عن اللى حصل ما بينهم وقالتله انها مستحملتش تعيش من غيرك و انتحرت فى مكان قريب منك جنبك بقرب الشجره دي مكنش مقتنع و سألها طب لما هى ماتت انا ليه موجود؟ انا ليه بتعذب انا ليه بستناها؟ قالتله مبصتش لأثار رجليك ع الرمل مش هتلاقى ليها أثرر
قالتله تعالى هنروح هناك قالها لاء خايف تيجى متلاقنيش قالتله افهم بقى إنت ميت بقالك 90 سنه هتيجى فين وامتى دى ماتت خلاص اندفنت مشى جنبها و ماشيين وهو عمال يبكى و هى مش قادره تمسك نفسها و بتبكى معاه قالتله ممكن تهدى بقى شويا و لما راحوا هناك وقفت مكانها
سمعت صوت بيغنى هو وقف جنبها عمال ينادى عليها "كان صوتها" بيحاول يتتبع الصوت و بيجروا عليه بصوا لاقو واحده قاعده ع الارض كانت هى قاعده مستنياه زى ما هو قاعد مستنيها كانت فاكره لما تموت هتقابلوا و اول ما شافوا بعض جريوا بسرعه الاشتياق اللى جواهم لبعض جريوا على بعض و حضنوا بعض بصلها وقالها " قولتلك مماتتش قولتلك عايشه " والبنت واقفه مكانها بتبكى ومش متخيله
المنظر قدامها اصلا جسمها قشعر من المنظر و قعدت بركبها ع الارض مش مختيله إن فى كده اصلا فضل يبص لحبيبته و يمشى ايده على شعرها زى ما كان زمان فضلوا حاضنين بعض و هى واقفه مصدومه صدمة عمرها حاجه ولا فى الخيال
و لا فى الافلام حاجه مستحيل تحصل على الارض ومش مصدقه وبعدها مسكوا ايد بعض و قربوا منها و بصيت
لحبييها و للبنت فحبيبها قالها دى اللى وصلتنى ليكى مفيش داعى تغيرى منها فقالها ليه مقولتيش ليا إن انتى مريضه إنتى حبى ليكى اكبر من اى مرض اكبر من اى حاجه ممكن تتخيليها ليه كنتى عاوزه تسبينى و تبعدى قالتله مكنتش عاوزه حبك ليا يتحول لشفقه فى يوم و خايفه ابعد عنك بموتى و اسيبك تتعذب فى الدنيا و ابقى سبب تعاستك بعدى
إنتى طريقى إللى بمشى عليه وإنتى منهجى إللى حافظه وإنتى ريحة القهوه اللى بشم فيها ذكرياتى و طعم الشكولاته لما تدوب فى بوقى من حلاوتها لما بشوفك قدامى تلقائى الابتسامه بتترسم على وشى و لما اسأل نفسى ليه بفرح وأنا معاكى مبلاقيش غير ا جابه واحده عشان بحبك لإنك كيانى
بصيت لحبيبها بنظره هو كان كل ما يشوفها يتجنن شالها من خصرها و رفعها و هى مسكت راسه و باسته و هو مستسلم ومسلم شفايفه ليها لفت البنت وشها وماشيه بتخبط رجليها فى رمل الشط و بتبص عليهم و هى ماشيه جريو عليها وقفوها و شكروها و خدوها وقعدو ع الصخره
حكيت ليهم قصتها المأساويه و إن هى مش مصدقه إللى بيحصل قدامها دلوقتى وحاسه إنه حلم وقالتلهم نفسى اعيش قصه زيكم
.. قالولها من عيوب اى علاقه إن مفيش ثقه بين الاتنين مفيش تضحيه كله بيستنى التانى مع إن لو كل طرف منهم قام باللى المفروض يعمله العلاقه هتستمر فى شخص فى مكان ما مستنيك زى ما إنت مستنيه لكن لسه مجاش الوقت إللى تقابلوا فيه بعض و هيجى اليوم إللى هتتقابلوا فيه و تكملوا حياتك ...
تفاصيل الكلام و تأمله عشان هدوس ع الجرح ..

أنا بشيل جوايا كل حاجه انت عملتها عشان هيجى اليوم هيتردلك كل حاجه بس فى الوقت إللى أنا محدده و الوقت المناسب بالنسبالى انا وقت ضعفك انا ياما اضربت على وشى بالكلام و ياما اتجلدت على جسمى بالمواقف
و ياما اتسجنت فى سجن الوحده اللى اتعلمت منه اعمل كل حاجه و عكسها بتمنى
إن يجى اليوم اللى احب فى شخص محسش معاه لو لدقيقه إنه ممكن يبعد بتمنى يطمنى إنه ديما جنبى
وإنه مش فتره او ذكرى فى حياتى تفكيرى المستمر فى إنى احارب من اجل البقاء بقى مستحيل كنت بحارب عشان اتنفس بحارب
عشان اعيش بحارب كل الناس و بحارب نفسى معاهم مش محتاج اى حد جنبى مش محتاج غير نفسى بحاول اقويها عشان تقوم و ترجعلى من تانى انا غريب فى تصرفاتى غريب حتى فى كلامى , متاخدش فى بالك أنا شخصين فى شخص واحد أنا المتناقض فى تصرفاته و أنا اللى بيهرب من الواقع بالنوم و أنا اللى بتخيل
حاجات حلوه نفسى احققها و لو ليوم اتعلمت ابنى سد بين قلبى و بين قلوب الناس مش عاوزهم يحسوا بيا و لا احس بيهم ولا يرقبوا منى ولا يكلمونى أنا مبسوط كده و مرتاح كده ياكلاب
![]() |
ويكون بجد نصيبك التانى وقتها هتحول احلامك لواقع عاوز
تعيشه بالعافيه
قامت مخضوضه من النوم قامت وعنيها مليانه دموع بتحلم بكوابيس مش عفاريت ولا حد مات كابوسها كان حبيبها خافت لما لاقتوا فى حلمها بعد عنها قامت تاخد نفسها من الخوف قاعده حاسه برعشه البرد من خوفها و بتتلفت حواليها بتبص للحيطان شايفه إن سقف اوضتها اصغر من سقف احلامها ولما اتأكدت إنه كان حلم قلبها اطمن و رجع يدق دقاته الطبيعيه قامت شربت مايه و قعدت على سريرها حاطه وشها فى الارض من كميه الخوف إحساسها بإنها ممكن تفتقدك ولو لثانيه بيتقلها من جواها , خايفه فى يوم تصحى من النوم متلاقيش حبيبها جنبها خايفه من كل حاجه
قامت من على سريرها و قفت قدام المرايه و بأديها بتمسح فى وشها و بتمشى ايدها على شعرها قامت حطت موبيلها على الشاحن و خرجت من اوضتها
قالتله " هو أنا كل ما اكلمك تقولى شويا و اكلمك تانى ؟
" قالها " معلش اصل عندى ضغط شغل جامد يلا سلام ياحبيبى سلام سلااام سلاااام
و لسه جايه تقوله " طب ... " كان قفل السكه فى وشها
اضايقت و قعدت تكسر فى حاجات قدامها مكانش قدامها حل غير إنها تستناه و تتقبل الوضع
قعدت على كرسى اوضتها ماسكه موبايلها و صوابع اديها بتروح تلقائى على اسمه فى موبيلها و ترن عليه و ترجع تفصل تانى .. خايفه لتضايقه وتزعله احساسها إنه بقى بعيد عنها بيلاحقها فى كل مكان بتدور على اى حاجه تكدب احساسها و لما تضايق اكتر بتقعد مع نفسها تفتكر بدايه علاقتها وتبتسم
فكرت كذا مره إنها تبعد عنه و تتجاهله عشان يحس على دمه و يكلمها لكن للأسف مبتقدرش و بترجع تانى تكلمه و بتتقبل الوضع عشان خاطر نفسها احساسها
كلمته تانى " قالتله مش قولت هتكلمنى بعدها؟ أنا استنيتك و انت متصلتش "
رد عليها بكل برود وقالها " انا اتخنقت من علاقتنا دى بصراحه, اسف " اخدت نفس طويل جواها و طلعت اهاتها على شكل تنهيده مصغره مليانه وجع وفقدان على حبيب حبيته من قلبها و خلف بوعده معاها بعد ما أمنت بيه
و فضلت تفكر وتتذكر ذكرياتها معاه و تفتكر كل لحظه فى بداية علاقيتها وكل ما تفتكر
قلبها بينتعش بذكريات زمان لانها معرفتش تقاوم عشان تنساه كانت كل ما تحاول
تنساه تخترع سبب جواها تقول "ممكن فعلاً يكون مشغول و فتره و هتعدى و هيرجعلى و الحياه هتبقى احسن" أصلها كانت بتحلم.. بتكدب على نفسها عشانها
بتكدب على قلبها بتكدب على كل حاجه جواها لكن عقلها بيأكدلها إنه بعد عنها بتحاول تحارب عقلها عشان حبااه... و لما اتصلت بيه بالغلط موبيله فتح سمعته بيتكلم مع واحده و بيقولها نفس الكلام اللى قاله ليها سمعت مكالمه أكدت إنها كانت
اغبى مخلوق حب قفلت موبيلها بتحاول تاخد نفسها عشان متبكيش لكن اللى جواها كان اكبر بكتير و بكيت فضلت تصرخ جواها عليه و محدش سامعها بتصرخ بأقوى ما فيه جريت حطت راسها تحت مخدتها و كتمت صوتها و فضلت تزعق بأعلى صوت بتطلع وجعها على شكل صراخ لإنها خايفه حد يشوف ملامح الضعف فى عيونها قعدت تبص لنفسها تبص على هبلها على خيبة املها بتبص على الذكريات الجميله اللى مش هتعرف تنساها و قعدت تضحك على نفسها بشويا كلام..

و افتكرت زمان رجعت بالماضى لورا رجعت لسنه رجعت تفتكر كل حاجه من البدايه رجعت ليوم كانت قاعده فيه لوحدها رجعت تفتكر اول يوم فى علاقتها لما قرب منها بتصرفاته و قالها بحبك و بكل بساطه فضلت فيه تفكر و على طول هفضل انا جنبك و من كلامه معاها قلبها بتزيد دقاته اكتر قرب منها و قالها متخافيش ايدنى قلبك . كسرت كل الحواجز جواها وجريت عليه . قالتله احضنى بكلامك ومتسبنيش . وفى عز ماهى محتاجاه مسكت اديه قالها من غيرك معرفش اعيش قالتله خلينى تايه جواك خلينى احس بالسعاده وانا معاك نزلت دمعه من عنيها بصلها واتأثر وبدأ بأديه كل الحواجز يكسر و لما اتأكد منها إنها خلاص ليه سلمت و بعد سكوتها معاه اتكلمت .. شافها و هى بتسلم قلبها ليه و عشانه .. قرر يقوم و يمشى من مكانه
ساب ايديها فى نص الطريق سابها فى وسط البحر زى الغريق .. بتستنجد بيه يمسك اديها و يشد .. لكن للأسف بصت حواليها ملقتش حد غرقتو تاهت فى الدنيا من تانى .. أصله طلع زى حبيبها الاولانى ..
رجعت وحطت راسها على مخدتها .. رجعت تفتكر ذكرياتها و نزلت دمعتها افتكرت كلمه اتقالت ليها زمان أفتكرت حبها ونفسها إللى معاه بتتهان و عشان دق قلبها
حبيته و حبها فتأكد منها فـ سابها بعدها.... دخلت وقتها فى حاله من الوحده و
الاكتئاب دخلت فى سجن اليأس و قفلت على نفسها و رميت مفتاحه دخلت لدنيا لونها
موحد اللون الاسود ماشيه على الارض مش حاسه برجليها ولا باللى حواليها أصل إللى جواها مات فقررت تخرج من مرحله الاكتئاب و تطورت لمرحله السكوت فقدت احساسها جواها بكل حاجه و اى حاجه كانت حاطه فى جيوبها الامل لكن للأسف
جويبها كانت مقطوعه و وقع منها الامل ع الارض و ضاع زى ما ضاعت ماشيه عامله زى الازاز كل ما تخبط فى حد يتكسر منها جزء تنزل بجسمها ع الارض تلملم نفسها و تقوم تكمل طريقها إللى مش عارفه هيوديها على فين و هى قاعده بتقلب
فى الجرايد لقيت اعلان عن رحله لستراليا لجمال الطبيعه فكرت فقررت فحجزت تذكره سفر تغير جو يمكن احتمال جايز تبقى احسن جريت على دولابها و مبتسمه بتحاول تتفائل بتحاول تحارب عشان تعيش بتحاول تدافع عن الباقى من نفسها و اخدت شنطها و حاجتها وجريت ع المطار
قعدت ع كرسى الانتظار مستنيه اللحظه اللى هتركب فيها و مستنيه اللحظه اللى هتسمع فيها " على الساده المسافرين استراليا الرجاء التوجه إلى.."
لما سمعت مصدقتش نفسها فتحت الباب الانتظار و جريت من المطار لطياره على رجليها و الناس
مستغربه بيبصولها و بيقولو عليها مجنونه فى نفسها وطلعت تجرى على سلالام الطياره
وقعدت على كرسيها شغلت اغانى و حطت سماعاتها فى ودانها بتتفرج على السحاب و هى معديه من جنبه قاعده بتصور
السحاب بتليفونها فنامت و بعدها المضيفه بتصحيها وتقولها وصلنا بصت لقت نفسها فى المطار قامت تجرى عاوزه تنزل
و لما نزلت مع الجروب بتاع الرحله راحت الفندق و قعدت على سريرها بتتنطت عليه من الفرحه فتحت شبكاها لقت البحر قدامها لقت جمال الطيبعة عاوزه تلبس و تنزل تجرى فى الشوارع نزلت تاكل لقيت كميه شكولاته قدامها كان نفسها زمان تمسك ورقتها بس وهى فاضيه و فضلت تاكل كتير .. طفسه قعدت تبص على الناس و تبص على جمال البلد فالجروب قرر إنه يطلع سفارى وطلعت معاهم راحو جبل جنبه بحر وشجر جمال مش طبيعيى رغم إنها كانت مبسوطه إلا إنها نفسها يبقى معاها حد بتحبه
يشاركها كل لحظه كل صوره كل ضحكه يشاركها تفاصيل هتتشال فى قلبها وقلبه تفاصيل حلوه و بعد ما نصبوا الخيم و ولعوا النار و شغلوا اغانى قعدت تبص عليهم بتبص على كل اتنين بيحبوا بعض ونفسها تعيش اللحظه دى من جواها
يشاركها كل لحظه كل صوره كل ضحكه يشاركها تفاصيل هتتشال فى قلبها وقلبه تفاصيل حلوه و بعد ما نصبوا الخيم و ولعوا النار و شغلوا اغانى قعدت تبص عليهم بتبص على كل اتنين بيحبوا بعض ونفسها تعيش اللحظه دى من جواها
بجد شافت واحد حاضن حبيبته من ضهرها و بيرقصوا بطريقه هاديه برومانسيه قاتله بصت بعنيها وقالت يابختهم اللهى تولعوا بجاز انت و هى يا كلاب ولان نظراتها بتصيب الهدف عن بعد بامتياز اتخانقوا و سابوا بعض بصت لنفسها وضحكت حسدتهم فسابوا بعض دعوتها
اتقبلت فى ثانيه و افترقوا عن بعض
وقالت "إنت يابتاع القصص ياللى بتحكى احكى صح انا محسدتش حد هما اللى استفزونى" قولتلها بس إنتى اديتهم عين و حسدتيهم و سابوا بعض قالت " حد قالهم يحبوا بعض قدامى؟ ما انا قاعده لوحدى فى حد عبرنى وقالى ازيك؟ يستحملو" قولتلها خلاص بقى ممكن تسبينى اكمل؟ قالت أتفضل كمل
ف وهى بتتمشى على الجبل لقت زى طريق فى الجبل فضلت تمشى بص لاقت تحتها بحر بتبص شافت حاجه بتلمع من تحت و بتعمل نور فستغبرت حاجه بتعكس نور فنزلت تحت الجبل
عشان تعرف ايه اللى بيلمع ده و لما وصلت بصيت لقيت عمله معدنيه و هى جايه تمسكها لمحت حاجه عدت من جنبها بسرعه اتخضت و بصت ملقتش حد بترجع بضهرها خبطت فى صخره بتلف وشها لقت واحد قالها " بووو " صرخت فقالها متخافيش متخافيش ده انا بهزر معاكى
حطيت اديها على قلبها بتلتقط انفاسها قالتله إنت مين حرام كنت هموت قالها انا واحد ساكن هنا قالتله بتعمل ايه؟ قالها مفيش قاعد مستنى حد كده 2015
اخر اوى عليا مش عارف هيجى امتى قالتله مين ده و هنا عند الصخور بليل ؟ قالها دى حبيبتى قالتله مش بردان؟قالها لاء عادى مفيش برد قالتله طب خد البس الجاكت ده عليك قالها لا لا متشكر انا مش بردان قالها تيجى نقعد نتكلم شويا مع بعض لحد ما تيجى و اعرفك عليها هتحبيها !
قالتله مش هقدر انا هرجع قالها طيب خليكى شويا بس قالت مش هقدر قالها طيب و هى بتلف وشها و هتمشى قالت طب بص هى نص ساعه بس؟ ابتسم وقالها متشكر وقعدو جنب بعض على صخره عاليه و قالتله انت اسمك ايه؟ قالها اسمه و سنه قالتله إنت اشمعنى اخترت إن حبيبتك تجيلك هنا؟
قالها عشان بنحب المكان ده وديما بنقعد فيه انا و هى مع بعض و فضلوا يتكلمو اكتر و يعرفوا بعض اكتر و الدقايق و الساعات بتعدى من غير ما تحس بصيت للساعه قالت يانهار انا اتاخرت اوى قالها ايه ده؟ حلوه الساعه دى
قالتله اتفضلها قالها لاء طبعا دى بتاعتك و بعدها قامت وقالتله همشى قالتله حلوه القعده هنا اوى اتشرفت بيك سلام قالها سلام
ومشيت رجعت الخيمه حطت راسها على مخدتها
و غمضت عنيها لكن منامتش حطت راسها على مخدتها و غمضت عنيها و فضلت تفكر و تفتكر فى زمان
فضلت ذكرياتها تتعاد جفونها كانت شريط ذكريات بيعرض الماضى
و فضلت تفكر فى الشخص اللى شافته و تفكر قد ايه مجنون فى حبه و خفة دمه و هزاره
و فضلت تتمنى إنها فى يوم تقابل واحد زيه يحبها وعماله تفكر لحد ما حن عليها النوم و عشان بتفكر كتير فى شخص يحبها
جالها فى حلمها الشخص اللى فيه كل المواصفات اللى اى بنت بتتمناها و لما صحيت من النوم اتمشت ع الجبل
و لفت فى الغابات القريبه منها مع الجروب و لما دخل عليها الليل بقمره
و نجومه راحت نفس المكان بتبص لقت نفس العمله
المعدنيه محطوطه على الصخره استغربت لقت واحد وراها بيخضها نفس الخضه و هى كمان اتخضت لانها مش متوقعه إن ده يحصل قالها متخافيش متخافيش انا بهزر معاكى قالتله
نفس الخضه انت ايه؟ حرام عليك قالها إنتى مين؟
قالتله مش فاكرنى؟
قالها " اممم بحاول افتكرك ضحكت فى وشه , شيفاه دمه خفيف قالتله ايه حبيبتك لسه مجاتش؟
بصلها و ابتسم وقالها اه لسه مجتش قالتله مجتش من امبارح؟
قالها امبارح؟؟ قالتله اه قالها " اممم مش عارف "
بس انا قاعد مستنيها اهو وقعدو نفس القعده يتكلموا مع بعض فقالها ببتسامه صحيح انتى مين ؟ بصتله وضحكت قالتله من تانى و بعدها بصت لساعتها وقالتله يااه انا اتأخرت هيقلقو عليا قالها ايه ده ساعه حلوه اوى قالتله برضه؟ انت ايه نظامك بظبط؟
قالتله تاخدها و تريحنى؟ قالها مالك كده بتتكلمى معايا و اكنك تعرفينى؟؟ قالتلها اسفه مكنش قصدى اضايقك انا كنت بهزر ابتسم
وقال عادى عادى ومشيت و سابته و بعدها بليل تالت يوم راحت تقعد على الصخره شايفه ان المكان ده حلو و هواه اجمل راحت تقعد على الصخره و نزلت من الجبل للشط راحت تقعد على الصخره على نور القمر و هى قاعده جالها و خضها قالتله حرام عليك ارحمنى انت مبتهداش خالص كل مره كده ايه يابنى مالك ؟ قالها انا بهزر معاكى متخافيش اصل مستنى حبيبتى هنا و لسه مجاتش اتأخرت عليا اوى بصيتله ومستغرباله من كلامه بيعيد نفس الكلام معاها ! قالتله هى حبيبتك لسه مجاتش ؟ قالها اه
قالتله قصدى لسه مجاتش من يومين؟ ضحك وقالها من يومين ازاى يابنتى انا بقالى 4 ساعات بس مستنيها
قالتله انت هتجننى معاك ليه؟ فطلعت الساعه بتعتها تشوف هيعمل ايه؟ ولما شاف الساعه قالها " ايه ده ساعه جميله اوى بصى هوريكى حاجه أنا معايا ساعه برضه و طلع ساعه قديمه اللى بتتمسك بسلسله
قالتله حرام عليك بجد إنت مجنون ولا حكايتك ايه بظبط قالها مالك فى ايه قالتله بقالك 3 ايام بتكرر نفس اللى بيحصل كل مره قالها اكرر ؟ انا لسه عارفك اهو مبقاش لينا خمس دقايق قالتله لا يااراااجل بجد لسه عارفنى؟
قالها انتى بتتكلمى معايا كده ليه؟ هو انتى اصلا تعرفينى عشان تتكلمى معايا كده
لو سمحت انا مسمحش ليكى تكلمينى بالطريقه دى بعد اذنك قالتله لا لا انا بجد مش مستعده اتكلم مع حد مجنون عقليا هو انت فاقد الذاكره ولا عندك الزهايمر ولا ايه بظبط
انا ماشيه سلام قالها امشى بصيتله وقالتله معندكش ذوق بصلها بسخريه ومشيت و ماشيه عماله تكلم نفسها وتقول مش معقول ده مش طبيعى ده مجنون و اهبل و غبى وعديم الذوق و رجعت على الخيمه مضايقه
و متنرفزه منه ولما نامت وصحيت من النوم
مرشد الرحله خادهم و وقفهم فى المكان اللى كانت بتبص منه فى اعلى الجبل خدهم على المكان فى اعلى الجبل اللى كانت بتبص منه و شافت العمله المعدنيه وقالهم المكان اللى تحت ده حصل فيه زمان حاجات غريبه ومش طبيعيه
كل سياح العالم بتيجى هنا تبص عليه من فوق و تصوره لكن محدش قدر ينزل تحت و خصوصا بليل لان بيقولو انه مسكون و ده على حسب كلام الناس لان فى ناس كانت بتوقف بليل هنا و تسمع اصوات واحد بيغنى وساعات صوت واحده بتعيط والحاجات دي بتتكرر كل يوم بليل بمواعيد مختلفه
البنت اتصدمتمن الكلام قربت من المرشد قالت لو سمحت انت متأكد من الكلام ده ؟ قالها دى تعتبر اساطير بس فى ناس ساكنه بالقرب بتأكد الكلام ده لان فى ناس بتقول إن فى واحد انتحر فى المكان ده وناس بتقول إنه اتقتل وناس تانيه
قالت إنه كان مريض نفسياً و ناس قالت إنه وقع دون قصد كلها اساطير محدش يعرف فين الحقيقه بصيتله و خافت تتكلم و تقول اللى شافته وبدأت من هنا البنت تدور ورا الكلام ده و تعرف الحقيقه فين؟
جريت راحت شركه السفريات اللى عامله الرحله وطلبت تطول فى رحلتها و قعدت كمان اسبوعين و فضلت فى الايام اللى قعداها تدور ورا الكلام و جمعت شويا تفاصيل صغيره عن الحكايه و تمسع من واحد حكايه و قصه مختلفه
و كل شخص يزود من عنده و يحط على القصه بهارات عشان تتصدق لما تتحكىو عرفت اسم الشخص بالكامل و دورت على اهله
و لما راحت بيته دخلت وكان اهل الشخص ده رافضين يتكلموا مع حد لانها مش اول حد يروح هناك ويسأل بس حاولت مع واحد منهم و اقنعته انه يتكلم وقالها تقابلينى فى مكان معين و راحت استنته و لما جه دخل عليها سألتها تحب تشربى ايه ؟
ندخل فى الموضوع قالها من 90 سنه كان قريبى ده بيحب واحده حب مش طبيعى كانت بالنسباله كل حاجه واكتر كمان
قالتله قبل ما تكمل عرفت ازاى الكلام ده؟ قالها الكلام ده اهلنا ورثناها وكانوا بيحكوه لينا بيحكوا إن كان فى من قرايبنا زمان حصل معاه كده قالتله طيب أنا كنت بتأكد كمل قالها لاء عادى اللى اعرفه إنه من 90 سنه

قريبى ده كان بيحب واحده جارتهم من و هو عنده حوالى 18 سنه كان بينهم نظرات متبادله لما كانت توقف تحت بيتها هو كمان كان بيوقف تحت بيته و يفضلوا يبصوا لبعض و هى بتطحن القمح مع اهلها وفضلوا يبصوا لبعض كل يوم وكان ماشى وراها زى ضلها ولما تروح السوق بيتعمد يخبط دراعه فى دراعها كان بيحس بحاجات حلوه اوى جواه
فسكت .. قالتله ما تكمل قالها بصى انا معايا دفتر صغير ده بتاعه كان بيكتب فيه
كل حاجه حصلت بس مكملش الكلام لحد حاجه معينه قبل وفاته
و معرفش اللى حصل بعدها لان اعتقد كان مات قالتله ممكن اخده اقراه ؟ قالها مستحيل ده انا سارقه من وراهم قالتله بص بصراحه انا صحفيه وجايه استراليا مخصوص عشان الموضوع ده و عاوزه انشره واكيد يعنى لما يتنشر اسمك هيكون تحته وصورتك البنت اغرته بالكلام و وافق مع انها لا صحافيه ولا حاجه و اخدت منه الدفتر
وقالتله هديك الدفتر بعد يومين قالها وايه
يضمن انك هترجعيه؟ ادتله جواز السفر بتاعها كضمان رجعت ع الفندق و قعدت و فتحت الدفتر و فضلت تقرا وقريت الكلام اللى الشخص اللى قابلته وقاله ليها لحد ما وصلت للكلام اللى لسه هتعرفه... وبدأت تقرا .. " أنا النهارده شوفتها و خبطت فى كتفها فى السوق كنت حاسس بحاجات حلوه اول مره احسها إنى لمستها و لو لثانيه
واحده شوفتها و هى خارجه من بيتها رابطه شعرها و ماشيه بفستانها
و ماشيه فى الشارع مشيت وراها لفيت وشها و بصتلى بطرف عينها و ابتسمت كانت حاسه بيا و عارفه إن انا براقبها وكانت مبسوطه بده اوى و لما وقفت عند بتاع الورد جريت وقفت جنبها وقالتله انا عاوز احلى ورده عندك
انا عاوز الورده دى حطت وشها فى الارض وابتسمت وقالت انا كمان عاوزه زى دى فبص البياع و قال للاسف
انا عاوز الورده دى حطت وشها فى الارض وابتسمت وقالت انا كمان عاوزه زى دى فبص البياع و قال للاسف
انا اسف الورده دى هى اخر ورده عندى سبقتها وشتريت انا الورده منه و هى رد فعلها بان زعلت لفت وشها و ماشيه جريت وراها وقولتلها لو سمحت؟ وقفت وهى مديا ضهرها ليا لثوانى.. لفت وشها قالتلى نعم ؟ قولتلها ممكن تقبلى الورده دى؟ قالتلى و هو إنت شاريها عشان تدينى الورده بصت للورده وقولتلها ببتسامه هاديهلما شوفتك واقفه فى بساتين الورد كنت عاوز ارمى الورده دى من ايدى و اشتريكى إنتى شايفك فعلا احلى ورده بين كل الورد شايفك اجملهم واحلاهم ريحتك و جمالك وشكلك نفس الورده بظبط حتى غصن جسمك اللى بيميل مع الهوا نفس غصن الورده و
شعرك شبه اوراق الورد بشم ريحتك فى ريحه الفل و الياسمين بمسك غصن جسمك بأديا لما امسك غصن الورده خطفتى قلبى بخصل شعرك المتطايره مع الهواو لما اشوفك ماشيه قدامى خطواتك كلها متناسقه هدوء حركة خطواتك خطفت قلبى بسمع خطواتك وبرقص عليها أحلى معزوفه سمعتها أه و ألف أه عليكى أه على قلبى اللى داب فيكى أه على كل حاجه بتفكرينى بيكى أه على كل أه و أه ياللى بدوب لما اشوف عنيكى أه
وقتها خدودها احمرت و وشها اتقلب للون الدم من الخجل و الكسوف قربت منى و خطفت الورده من ايدى و طلعت تجرى من قدامى و انا واقف فى مكانى متحركتش كنت ببص لجريتها و حركات جسمها كنت بتخيلها و بكتب فى دفترى عشان يجيى اليوم
و تقريه بعنيكىالنهارده شوفتها فى البلاكونه واقفه بتسقى الورد لمحت بعنيا الورده إللى ادتهالها حطاها بين خصل شعرها بتزين بيها نفسها كنت عاوز اقولها
إنتى مش محتاجه حاجه تزينى بيها نفسك إنتى اللى بتجملى اللبس عليكى و إنتى اللى بتخلى كل حاجه حلوه لما تلمسيها بأطراف صوابعك خرجت ماسكه شنطت السوق فلبست فنزلت فجريت وراها كانت حاسه بيا وانا ماشى وراها من بعيد وبعدها دخلت من شارع ودخلت وراها ببص ملقتهاش فضلت ادور مش لاقيها وقفت و اضايقت بلف وشى لقيتها واقفه قدامى وقت ما كنت بلف وشى من قربها ليا شفايفها لمست شفايفى
.. و هى بتقرا الكلام افتكرت إنه عمل معاها نفس ما حبيبته عملت و كلمت قرايه في الدفتر و هو بيقول " خضتينى وقاالتلى عامل ايه؟ قولتلها كويس بص لاقى الورده بين خصل شعرها و ابتسم ابتسامه عشق
قربت منها و شلتها من خصرها و قعدتها على الصخره و قاعدت أنا على الرمله ابصلها و بضحك قومت ونفضت هدومى من الرمل و قلتلها أنا .. أنا مش عارف بيحصلى ايه لما بشوفك قدامى قلبى بيبقى عاوز يشق صدرى و يجرى عليكى تحضنيه كل حته منى عاوزه تلسمك و تحسك اكتر أنا قلبى بيرقص على خطوات مشيتك و عقلى مبيفكرش غير فيكى و عنيا مش عاوزه تشوف غيرك كل حاجه فيكى بتجبرينى على إنى أحبك
بتلخبط لما بشوفك انا مش مصدق أصلا إنك قاعده قدامى انا حاسس انى فعلا بحلم و لو فعلا حلم ياريت متصحنيش منه خلينى نايم كده خلينى احلم انا جوايا حاجات كتير متلخبطه جوايا زحمه من مشاعرى ليكى و معاكى انا بس بحس بكده كل تفاصيلك شدانى إنتى ضد الجاذبيه إنتى مجره عايش عليها
جوايا كتير حاجات مش عارف اقولها مكتتش قادر و من شوقى بكيت و نزلت دموعى نزلت هى من على الصخره و قربت اديها الناعمه من خدى و حطتها على خدى وبدأت تمسح دموعى وقربت بشفايفها وباستنى على خدى مقدرتش استنى و اخدتها فى حضنى و بعدها لقيتها بتبكى فى حضنى
قربت صوابع ايدى منها و بدأت امسح دموعها رفعت قميصى و اديته ليها تمسح بيه دموعها كنت مستخسر دموعها فى الارض وقلتلها انا مش بقولك كده عشان تبكى او ببكى عشان اشوف دموعك أنا بقولك كل اللى جوايا أنا بكيت عشان اللى جوايا اكبر من كلمه اكبر بكتير شيلتها من خصرها و فضلت شايلها و فى الهوا وهى فاتحه دراعها للدنيا و نزلتها و نمنا انا وهى على الصخره و عنينا فى عيون بعض و مبسوطين
بنتأمل نظرات عيون بعض بنتأمل الابتسامه الصافيه اللى خارجه من قلوبنا و مرسومه على ملامحنا مسكت اديها و حطيتها على قلبى شيلتها وبقينا كل يومين نتقابل فى نفس المكان و ننام فى حضن بعض على الصخره و تحط ايدها على قلبى و احط ايدى على قلبها نحس بدقات قلوبنا اتفقت معاها إن العمله المعدنيه هتفضل متسابه على الصخره عشان اللى يجيى قبل التانى يمسكها و يفضل يلعب بيها يطيرها فى الهوا لحد ما نتقابل
و بقيت كل يوم افضل ابصلها و هى تبصلى من بلاكونة البيت و بعدها بفتره حسيت إن ملامح وشها اتغيرت و حاسس بحاجه مكسوره جواها , اتغيرت. حاجه كسرت الفرحه جواها و كل ما أسالها مالك تبتسم ليا و تقولى مفيش و تترمى فى حضنى و تحضنى بأديها تمسك شعرى بصوابعها تفرقه عن بعضه
كنت بحاول اكتر من مره معاها بحاول اسألها مالك بحاول اعرف لكن كل مره تطلع ليا بكلام عكس التانى بحوار مختلف و كذبه جديده , قولتلها لو حاسه إنك مش بتحبينى او خلاص مش عاوزانى عرفينى انا مش هزعل انا عاوز اشوفك مبسوطه حتى لو مش معايا انا بحبك ليا او لغيرى
إنتى معاكى مش بلاقى نفسى معاكى جسمى بيفتقد الجاذبيه لا طايل الارض و لا طايل السما جسمى عايم فى حضنك إنتى الميحط إللى غرقت فيه قربت منى و ضربتنى بالقلم على وشى وشدتنى من رقبتى و حطت النار على البنزين حطت شفايفى على شفايفها و ولعنا فى حضن بعض
كنا نار مبتطفيش نار مهما بتحاول تطفيها بتزيد اكتر نار العشق جوانا حرقت كل الحواجز و المسافات و قلبت كل السدود لرماد
وبعدها بفتره وهى ماشيه قدامى رميت ليا ورقه مكتوب فيها قابلنى فوق الجبل اللى تحته الصخره اللى بنقعد عليها متتأخرش عاوزك ضرورى جريت لبست هدومى و انا خلاص رايح ليها دلوقتى .. و خلص الكلام و باقى الدفتر فاضى عاوزه تكمل و تعرف
ايه حصل لكن ده كان اخر سطر؟
وهى بتقرا كلامه من حبه فيها حبت على نفسها و حضنت الدفتر و غمضت عنيها و نامت عشان هتصحى تسأل عن اهل البنت و تعرف اللى حصل بالتفصيلو تانى يوم فضلت تدور على اهل البنت لقيت احفاد اختها و قعدت تتكلم معاهم
و عرفتهم انها صحفيه و عاوزه تنشر القصه الحقيقه للموضوع بنت من احفاد اختها قالتلها امى حكيت ليا وقالت عن الموضوع و عن اخت امى انها كانت بتحب واحد و مات و ان هى كانت بتحكى لأمى كل حاجه
ف فى واحده بصيت ليها وهى بتحكى خليتها تسكت وقالت ليا معرفش غير كده حاولت اقنعها انها تتكلم بكل الطرق وعرضت عليها مبلغ مالىو قالت ليا إن الموضوع خلص من زمان بس بعد اقتناع وافقوا يتكلموا وقعدنا و عملو حاجه نشربها و فضلت مركزة اوى معاهم فى الحكايه و اسمعهمكنت بحاول اكتر من مره معاها بحاول اسألها مالك بحاول اعرف لكن كل مره تطلع ليا بكلام عكس التانى بحوار مختلف و كذبه جديده , قولتلها لو حاسه إنك مش بتحبينى او خلاص مش عاوزانى عرفينى انا مش هزعل انا عاوز اشوفك مبسوطه حتى لو مش معايا انا بحبك ليا او لغيرى
إنتى معاكى مش بلاقى نفسى معاكى جسمى بيفتقد الجاذبيه لا طايل الارض و لا طايل السما جسمى عايم فى حضنك إنتى الميحط إللى غرقت فيه قربت منى و ضربتنى بالقلم على وشى وشدتنى من رقبتى و حطت النار على البنزين حطت شفايفى على شفايفها و ولعنا فى حضن بعض
كنا نار مبتطفيش نار مهما بتحاول تطفيها بتزيد اكتر نار العشق جوانا حرقت كل الحواجز و المسافات و قلبت كل السدود لرماد
وبعدها بفتره وهى ماشيه قدامى رميت ليا ورقه مكتوب فيها قابلنى فوق الجبل اللى تحته الصخره اللى بنقعد عليها متتأخرش عاوزك ضرورى جريت لبست هدومى و انا خلاص رايح ليها دلوقتى .. و خلص الكلام و باقى الدفتر فاضى عاوزه تكمل و تعرف
ايه حصل لكن ده كان اخر سطر؟
وهى بتقرا كلامه من حبه فيها حبت على نفسها و حضنت الدفتر و غمضت عنيها و نامت عشان هتصحى تسأل عن اهل البنت و تعرف اللى حصل بالتفصيلو تانى يوم فضلت تدور على اهل البنت لقيت احفاد اختها و قعدت تتكلم معاهم
و عرفتهم انها صحفيه و عاوزه تنشر القصه الحقيقه للموضوع بنت من احفاد اختها قالتلها امى حكيت ليا وقالت عن الموضوع و عن اخت امى انها كانت بتحب واحد و مات و ان هى كانت بتحكى لأمى كل حاجه
قالت نص الكلام اللى البنت قريته فى الدفتر وقالت تحبى احكى بالتفصل و لا اختصر؟ قالتلها لاء احكى بالتفصيل و على مهلك اتفضلى قالت و قالت ليا إن طلبت منه يتاقبلوا فوق المكان اللى بيتاقبلو فيه فوق على الجبل و لما راحت لقيته قاعد مستنيها و فى ايده ورده بيقدمها ليها و بيقرب منها
و لما قرب منها عشان يحضنها منعته لأول مره فحس إن فى حاجه غريبه قالها مالك قالتله و هى بتبكى انا مش عاوزه اكمل معاك , لحد كده و كفايا
بصلها ومش عارف يتكلم قالتله انا حاسه بملل فى حياتى و حاسه ان الحياه روتينيه اوى معاك مبقتش بحب اشوفك قدامى و اسفه بجد
اعتبر اللى حصل بينا لحظات حلوه نعيش عليها و نفتكر بعض بالخير و انا هتمنالك الخير من قلبى بس ياريت متلاحقنيش و لا تقرب منى قالهوهو بيسمع الكلام منها كان حاسس إن الدنيا بتلف حواليه جسمه كان بيعرق فى عز البرد من كلامها , جفونه كانت سد لدموعه و كبريائه كـ رجل
ازاى عاوزه تقنعينى إن اللى بينا ده روتين و لحظات هنعيش عليها ازاى عاوزه تقنعينى إن فى لحظه كده سهل نسيب بعض وكل واحد فى طريق؟إنتى مش عارفه انتى عملتى فيا ايه ؟ انا حياتى اتبنت عليكى انا حياتى معاكى احلى بكتير بلاش تقولى كده بلاش تمشى وتسبينى حاولى تفهمينى كل ما هتحاولى تبنى ههد اللى بنيتيه عشان عاوزك جنبى أصلك بتبنى فى سد ما بينى و بينك ليه بتحاولى تبعدى مع إنى ديما بحاول ارضيكى ؟
أنا مميزك عن غيرك ليه عاوزه تبعدى أنا ديما بحاول اعمل اللى انتى عاوزاه من غير من اناقشك لإنى شايف فيه السعاده ليكى و بفرحتك !قالتله إللى بينا خلاص انتهى ومش هينفع نرجع تانى مهما كان اللى بينك و بينى سد من الروتين صعب نقرب من بعض انسانى و اوعدك هنساك للأبد
بتبص عليه بعيونها و هو طاير فى الهوا بينزل بجسمه مع الجازبيه و اتخبط فى الصخره .
مات على الصخره فضلت تصرخ و تعيط و تنادى عليه
وهى بتجرى من الجبل عاوزة تنزله شافها قريبها و مسكها و هى منهاره و بتعيط و اغمى عليها و لما فاقت سألتها أمى ايه اللى حصل ليكى؟قامت مفزوعه تجرى عشان تروحله لكن مسكوها و نيموها و حكيت لأمى وقتها كل حاجه فأمى قالتلها طيب مقولتيش الحقيقه ليه وخلاص وكان هيفهمك؟
دموعه كانت فى عيونه لكن كبريائه رافض إنها تنزل مشاعره جواه بتتجمد و احساسه بدأ يموت و القسوه جواه خلاص هتاخد فى قلبه مكان و هى بتلف عشان تمشى جرى عليها وشد دراعها لفت وشها وزقته توازنه اختل على حفة الجبل و وقع من فوقه قدام
عيونها ومش عارفه تتصرف .. مذهولة
عيونها ومش عارفه تتصرف .. مذهولة

مات على الصخره فضلت تصرخ و تعيط و تنادى عليه
قالتلها كنت خايفه اقوله إنى مريضه بالسرطان ليتقلب حبه ليا شفقه مكنتش عاوزه اشوفه كده كنت عاوزاه ينسانى ويشوف حياته من غيرى بعيد عنى
مكنتش مستعده اعيش معاه و هو عارف انى مريضه مكنتش عاوزه اخليه يشوفنى بموت قدامه واهو هو مات قبلى وطلبت من امى طلب وتنفذه قالت لأمى تروح تبص على حفة الجبل ولما راحت بصيت ملقتش جثته فنزلت تتأكد بنفسها ملقتش حاجه بس شافت العمله المعدنيه ع الصخره سابتها ومشيت و لما راحت لأختها وقالتلها مصدقتش ومكانتش مقتنعه بكلام اخدتها وراحت معاها بنفسها و لما بصيت ملقتش حاجه ملقتش جثته
فضلت تبص حواليها و متأكده إنه من يومين شافته و هو نايم هنا لمحت بعنيها نقط من الدم على الصخور قالت لأختها شوفى دمه اهو بس جثته فين ؟ بعدها بفتره اختى جالها حاله نفسيه مكنش ينفع تقول حاجه عشان ممكن يتهموا موته فيها و تتعدم فكان لازم تسكت و تخبى و متتكلمش خالص و تنساه
لكن للأسف صعب تنسى حد كان فى يوم حبيبك صعب تنسى ايامه و ذكرياتك معاه صعب تنسى كل تفاصيل يومك إللى كانت مرتبطه بحياته و حياتك هى حاولت كذا مره تنتحر عشان تخلص مع إن المرض إللى جواها مكنش محتاج إى انتحار لإنه كان بيقتلها من جواها بالبطئ كان بياكلها من جوا
و بعدها بأسبوع جالنا خبر موتها انتحرت راحت وقفت على الجبل و رميت نفسها وقتها شافها واحد كان هناك و كان بيحاول ينقذها قبل ما ترمى نفسهاو نطت من فوق الجبل قبل ما يلحقها اللى كان شايفها وهى بتموت حكالنا ماتت ازاى و كان اخر تعبير على وشها كان ايه كانت فعلا غريبه جدا
جريت و نطت و اديت ضهرها للأرض و راسها للسما و فتحت دراعتها الاتنين و ابتسمت و هى مغمضه عنيها بس منتحرتش فى نفس المكان اللى مات فيه انتحرت اه من على الجبل بس نحيه تانيه و هى بتسمع حكايتها دمعت و فضلت تعيط فسألتها اللى بتحكى انتى بتعيطى ليه مفهاش حاجه مؤثره لدرجه دى
أصلها متعرفش إنها شافته متعرفش إنه اتكلم معاها و إنه لسه بيستناها تروحله و العمله لسه محطوطه على الصخره محدش يعرف إللى هى تعرفه
قامت و استأذنت من غير ما تعلق على اى حاجه وراحت اديت للراجل الدفتر و بعدها قعدت فى اوضتها تبكى على قصه مبنيه على موت الطرفين
لبست هدومها وراحت المكان و بصت للصخره شافت العمله مسكتها بأديها و فضلت تطيرها بأديها مستنياه يظهرلها و تشوفه و لما جه الليل عليها.. لمحت حد وراها ابتسمت وسكتت استنته يخضها و لما خضها عملت نفسها مخضوضه و قالها زى كل مره " متخافيش متخافيش انا بهزر معاكى "
قالها انتى مين؟ ضحكت وقالت فسألته نفس السؤال قاعد هنا ليه؟ قالها عشان مستنى حبيبتى قالتله مستنيه بقالك قد ايه؟ قالها 3 ساعات مستنيها شكلها اتأخرت بس هتيجى انا مستنيها اهو بعد اذنك حطى العمله مكانها عشان هتيجى تمسكها وتقعد ع الصخره تستنانى انا هخضها زى ما خضيتك قالتله
أنا عمرى ما هشوف زى قصه حبك و حبها عمرى ما هتخيل إن الحب ده ممكن يحصل فى الواقع انا لحد دلوقتى مش مصدقه إنه فى اتنين كده بتفاصيلهم معرفش إنت هتفهمنى ولا لاء هتستوعب كلامى ده ولا لاء
بس عاوزه اقولك حاجات كتير أنا مش متخيله إن ممكن اصلا يحصل زى ده تانى فى حياتى
أنا لو لقيت حد بنص حبك ليها هتمسك بيه و مش هسيبه أنا هحارب عشانه الدنيا كلها لو فى زيك كنت روحت أنا و اتقدمت ليه و اتجوزته استغرب من كلامها وضحك بنيه صافيه وقالها مش فاهم ؟ بس عاوزه اقولك حاجات كتير أنا مش متخيله إن ممكن اصلا يحصل زى ده تانى فى حياتى
قالتله إنت مش عايش إنت روح او شبح إنت ميت بقالك 90 سنه قاعد مستنيها تجيلك
ملامح وشه اتغيرت قالتله إنت كل يوم بتعيد نفس الكلام أنا جيت هنا 4 مرات و نفس الكلام اللى حصل ما بينا دلوقتى قولته ليا فى كل مره فيهم إنت روح , ميت مش عايش إنت حتى جثتك ميعرفوش مكانها فين بصلها وقالها إنتى كدابه قالتله دى الحقيقه اللى لازم تعرفها دلوقتى و تتاكد منها
لو مشيت دلوقتى وجيتلك هتنسى كل اللى حصل ما بينا و هرجع اعيد كل الكلام اللى قولته ليك أنا اول مره اقابل روح او شبح ف حياتى ومش خايفه معرفش انت ايه روح؟ شبح؟ معرفش بس كمان المضحك فى الموضوع إنك بتنسى او فاقد الذاكره و انت ميت و بتعيد كل يوم نفس الحكايه بتفاصيلها
فضل يزعق ليها ومش مصدقها قالتله طيب عشان تصدقنى حكيتله و قالتله التفاصيل الصغيره إللى كانت ما بينهم كان بيتسغرب و مش مصدق كلامها قالتله كل حاجه فضل يزعق قالتله طيب لو مش مصدق اطلع معايا من هنا قالها لاء انا مستنيها اخاف تيجى ومتلاقنيش انتى لسه عرفانى اصلا !
فضلت تقنعه لحد ما دمع و دموعه كانت من الماس الخالص بيبكى ومش مصدق و قالتله إن حبيبته ماتت من بعده و إنها كانت مخلصه ليه و إن حبيتك كانت مصابه بمرض السرطان ومرضتش حبك يتحول لشفقه و كانت بتحاول تبعدك عنها وقالت الكلام اللى حصل ما بينهم ف اخر مره
صدق وقتها لما قالت عن اللى حصل ما بينهم وقالتله انها مستحملتش تعيش من غيرك و انتحرت فى مكان قريب منك جنبك بقرب الشجره دي مكنش مقتنع و سألها طب لما هى ماتت انا ليه موجود؟ انا ليه بتعذب انا ليه بستناها؟ قالتله مبصتش لأثار رجليك ع الرمل مش هتلاقى ليها أثرر
قالتله تعالى هنروح هناك قالها لاء خايف تيجى متلاقنيش قالتله افهم بقى إنت ميت بقالك 90 سنه هتيجى فين وامتى دى ماتت خلاص اندفنت مشى جنبها و ماشيين وهو عمال يبكى و هى مش قادره تمسك نفسها و بتبكى معاه قالتله ممكن تهدى بقى شويا و لما راحوا هناك وقفت مكانها
سمعت صوت بيغنى هو وقف جنبها عمال ينادى عليها "كان صوتها" بيحاول يتتبع الصوت و بيجروا عليه بصوا لاقو واحده قاعده ع الارض كانت هى قاعده مستنياه زى ما هو قاعد مستنيها كانت فاكره لما تموت هتقابلوا و اول ما شافوا بعض جريوا بسرعه الاشتياق اللى جواهم لبعض جريوا على بعض و حضنوا بعض بصلها وقالها " قولتلك مماتتش قولتلك عايشه " والبنت واقفه مكانها بتبكى ومش متخيله
المنظر قدامها اصلا جسمها قشعر من المنظر و قعدت بركبها ع الارض مش مختيله إن فى كده اصلا فضل يبص لحبيبته و يمشى ايده على شعرها زى ما كان زمان فضلوا حاضنين بعض و هى واقفه مصدومه صدمة عمرها حاجه ولا فى الخيال
و لا فى الافلام حاجه مستحيل تحصل على الارض ومش مصدقه وبعدها مسكوا ايد بعض و قربوا منها و بصيت
لحبييها و للبنت فحبيبها قالها دى اللى وصلتنى ليكى مفيش داعى تغيرى منها فقالها ليه مقولتيش ليا إن انتى مريضه إنتى حبى ليكى اكبر من اى مرض اكبر من اى حاجه ممكن تتخيليها ليه كنتى عاوزه تسبينى و تبعدى قالتله مكنتش عاوزه حبك ليا يتحول لشفقه فى يوم و خايفه ابعد عنك بموتى و اسيبك تتعذب فى الدنيا و ابقى سبب تعاستك بعدى
إنتى طريقى إللى بمشى عليه وإنتى منهجى إللى حافظه وإنتى ريحة القهوه اللى بشم فيها ذكرياتى و طعم الشكولاته لما تدوب فى بوقى من حلاوتها لما بشوفك قدامى تلقائى الابتسامه بتترسم على وشى و لما اسأل نفسى ليه بفرح وأنا معاكى مبلاقيش غير ا جابه واحده عشان بحبك لإنك كيانى
بصيت لحبيبها بنظره هو كان كل ما يشوفها يتجنن شالها من خصرها و رفعها و هى مسكت راسه و باسته و هو مستسلم ومسلم شفايفه ليها لفت البنت وشها وماشيه بتخبط رجليها فى رمل الشط و بتبص عليهم و هى ماشيه جريو عليها وقفوها و شكروها و خدوها وقعدو ع الصخره
حكيت ليهم قصتها المأساويه و إن هى مش مصدقه إللى بيحصل قدامها دلوقتى وحاسه إنه حلم وقالتلهم نفسى اعيش قصه زيكم
.. قالولها من عيوب اى علاقه إن مفيش ثقه بين الاتنين مفيش تضحيه كله بيستنى التانى مع إن لو كل طرف منهم قام باللى المفروض يعمله العلاقه هتستمر فى شخص فى مكان ما مستنيك زى ما إنت مستنيه لكن لسه مجاش الوقت إللى تقابلوا فيه بعض و هيجى اليوم إللى هتتقابلوا فيه و تكملوا حياتك ...
استنى نصيبك و متهينش نفسك مع إللى مالوش لازمه شيل نفسك جواك و حافظ عليها لليوم اللى هتفتح فيه بيبانك تستقبل فيه الشخص إللى يستاهلك مينفعش تسكت لو جواك حاجه لشخص بتحبه إنت مش ضامن تعيش لبكرا اجرى عليه واحضنه بكلامك قوله مشاعرك حتى لو كانت ضدك احسن ما تموت جواك
ارمى حمول اليأس من على ضهرك ربنا كبير بص حواليك و اتمسك باللى معاك
و راعى ربنا فيه وقتها ربنا هيراعى علاقتكم تحت ضله قاموا و بصولها قالتلهم عاوزه اخد اى حاجه تذكار قالولها خدى العمله المعدنيه عشان يوم ما تحبى تحطيها فى المكان اللى هتقابلوا فيه بعض
بصيت ليهم و ابتسمت لقيتهم بيجروا على سلالام طالعه للسما و ماسكين ايد بعض و هى لابسه فستانها وماسكه طرفه بأديها و هو بيبص ليها و فرحان بصيت و دموعها بتنزل على قصه خياليه محدش هيصدقها لو قالتها وقفت ساكته لدقايق مش مستوعبه اللى بتشوفه قدامها مذهوله من كل حاجه
جريت راحت للشخص اللى ادالها الدفتر وقالتله عاوزاه لدقايق و لما مسكته قلبت فى اخر كلام كان كتبه وكتبت فى اخر السطر " أنا دلوقتى معاها و مشيت راحت قعدت على الجبل بترفع العمله و بتمسكها بأديها و بتفكر هل ممكن فى يوم تعيش قصه خياليه بأحساسها زى اللى شافتها قدامها ولا لاء
أخدت نفس طويل جواها و مشيت و تانى يوم سافرت بلدها رجعت و حاسه إن لسه فى أمل و إن مش كل الناس زى بعضها و بتحلم بقصه زيها حطت الامل فى جويبها و فضلت تبص للسما على أمل ان ممكن يكون فى شخص مستنيها و يشلها من خصرها ويقعدها ويفضل يحكيلها قد ايه بيحبها .....
ارمى حمول اليأس من على ضهرك ربنا كبير بص حواليك و اتمسك باللى معاك
و راعى ربنا فيه وقتها ربنا هيراعى علاقتكم تحت ضله قاموا و بصولها قالتلهم عاوزه اخد اى حاجه تذكار قالولها خدى العمله المعدنيه عشان يوم ما تحبى تحطيها فى المكان اللى هتقابلوا فيه بعض
بصيت ليهم و ابتسمت لقيتهم بيجروا على سلالام طالعه للسما و ماسكين ايد بعض و هى لابسه فستانها وماسكه طرفه بأديها و هو بيبص ليها و فرحان بصيت و دموعها بتنزل على قصه خياليه محدش هيصدقها لو قالتها وقفت ساكته لدقايق مش مستوعبه اللى بتشوفه قدامها مذهوله من كل حاجه
جريت راحت للشخص اللى ادالها الدفتر وقالتله عاوزاه لدقايق و لما مسكته قلبت فى اخر كلام كان كتبه وكتبت فى اخر السطر " أنا دلوقتى معاها و مشيت راحت قعدت على الجبل بترفع العمله و بتمسكها بأديها و بتفكر هل ممكن فى يوم تعيش قصه خياليه بأحساسها زى اللى شافتها قدامها ولا لاء
أخدت نفس طويل جواها و مشيت و تانى يوم سافرت بلدها رجعت و حاسه إن لسه فى أمل و إن مش كل الناس زى بعضها و بتحلم بقصه زيها حطت الامل فى جويبها و فضلت تبص للسما على أمل ان ممكن يكون فى شخص مستنيها و يشلها من خصرها ويقعدها ويفضل يحكيلها قد ايه بيحبها .....













ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق